Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Kultúra

SND: Rukopisy majstrov zmažú predsudky o balete

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

S myšlienkou priniesť do Baletu SND tvorbu svetových choreografov 20. a 21. storočia prišla jeho riaditeľka Nina Poláková so svojím dramaturgickým tímom.

Bratislava 29. apríla (TASR) - Balet Slovenského národného divadla (SND) uvádza v piatok po prvý raz na Slovensku štyri jednodejstvové tanečné kompozície od svetových choreografických osobností - Edwaarda Lianga, Craiga Davidsona, Williama Forsytha a Jeroma Robbinsa. "Všetky štyri sú tancované v neoklasickom štýly, všetky štyri charakterizuje rôznorodosť, kvalita a progres," uviedol pre TASR Kristián Kohút, dramaturg nového predstavenia Rukopisy majstrov.

S myšlienkou priniesť do Baletu SND tvorbu svetových choreografov 20. a 21. storočia prišla jeho riaditeľka Nina Poláková so svojím dramaturgickým tímom. "Program sme začali koncipovať ešte pred rokom, keď bol lockdown. Chceli sme priniesť na javisko niečo pekné, estetické, program, z ktorého budú ľudia odchádzať šťastní, fascinovaní krásou baletu," vysvetľuje Kohút. "Áčkových choreografov" sa podľa jeho slov podarilo pozvať do Bratislavy na základe skúseností a kontaktov šéfky Baletu SND. "Verím, že divák sa chce v súčasnosti zamyslieť aj nad niečím abstraktným. Tieto diela sú jedni z najlepších, uvádzajú sa po celom svete," dodala Poláková k dielam choreografov, ktorí na Slovensku doposiaľ neboli uvádzaní.

Na archívnej snímke umelecká riaditeľka Baletu SND Nina Poláková.
Foto: TASR - Dano Veselský


Komponovaný večer otvára choreografia Williama Forsythea The Vertiginous Thrill of Exactitude na hudbu Franza Schuberta. Baletný súbor SND sa predstaví aj v choreografii Murmuration od Edwaarda Lianga. Svoju choreografiu Entropy postavil osobne v Bratislave pôvodom Austrálčan Craig Davidson. Ako skutočný balet, divadlo a humor charakterizuje choreografiu amerického choreografa Jeroma Robbinsa The Concert tanečník Kipling Houston, ktorý úsmevnú tanečnú šarádu na výber klavírnych diel Frédérica Chopina so súborom Baletu SND naštudoval.

"Craig Davidson bol sólistom v súbore Kathryn Bennetts, ktorá naštudovala jednu z choreografií, obidvaja pôsobili u Williama Forsytha, ktorý bol fascinovaný tvorbou Georgea Balanchina, a Jerome Robbins bol žiakom Georgea Balanchina. V jednom večere sa spojil moment neoklasického štýlu 20. storočia aj veľmi osobne, tí ľudia sa navzájom poznajú a ovplyvňovali sa v tvorbe, pritom každý z baletov je úplne iný," prezradil Kohút ku choreografiám, ktoré ukazujú až neobmedzené možnosti ľudského tela a pohybu. "Krásu baletu, ktorá je oslobodená od veľkých kulís, ťažkých kostýmov. Je to veľmi čisté. Ľudia, ktorí pôjdu na predstavenie, by mali zahodiť predsudky o tom, že balet je len Labutie jazero alebo Luskáčik," myslí si dramaturg.