Quantcast
< sekcia Kultúra

Sociální síť spojila legendy - M. Horáčka, R. Müllera a M. Pavlíčka

Richard Müller Foto: TASR/František Iván

Práve slovenský spevák prišiel s nápadom vytvoriť spoločnú platňu.


Bratislava 19. októbra (TASR) - Tri hudobné legendy spojila albumová novinka Sociální síť. Ponúka villonské balady z pera českého textára Michala Horáčka, ktoré zhudobnil český gitarista a skladateľ Michal Pavlíček a naspieval ich šansónovým spôsobom Richard Müller. Práve slovenský spevák prišiel s nápadom vytvoriť spoločnú platňu.

"Ja som bol asi tá iskra, ktorá rozpálila ten ohník. S Michalom Horáčkom sme tak špekulovali, či by sme nespravili album zas po dvanástich, pätnástich rokoch," povedal v rozhovore pre TASR Richard Müller, ktorý v roku 2000 vydal so známym českým textárom album Richard Müller - spev, Michal Horáček - slová a na ňom hity ako Nina Ricci, Srdce jako kníže Rohan či Baroko s hudbou Ivana Táslera.

Osloviť na spoluprácu Michala Pavlíčka sa rozhodol napriek tomu, že s ním v minulosti nikdy nepripravoval žiadny projekt a v podstate sa s autorom hitu Země vzdálená nepoznali. "Bol to z mojej strany vzťah na prvý pohľad. Niekde som ho videl hrať, potom som s ním prehodil pár slov a zdalo sa mi, že sa poznáme sto rokov."

Spojenie Horáček - Pavlíček - Müller prinieslo hudobný počin, na ktorom poslucháči nájdu všetko, čo dokáže šíriť sociálna sieť prostredníctvom statusov - od milostného vyznania až po tvrdé výkriky dezilúzie či hnevu. Osobnosti českej a slovenskej hudobnej scény sa na ňom vyslovujú k internetovej dobe, jej špecifickým prednostiam aj chorobám. "Vykúzlili sme album, ktorý stojí za to," zhodnotil Müller, ktorý v minulosti u svojich poslucháčov zabodoval aj s Horáčkovým textom Štěstí je krásna věc a hudbou Petra Hapku.

Vznik náročného albumu Sociální síť inicioval pred troma rokmi, v období, keď u Michala Horáčka "vrcholila láska k villonskej balade". "Je to presne štruktúrovaný stredoveký žáner, ktorý mal pre básnika mnoho náročných pravidiel. Napríklad v celej básni mohol použiť len tri rýmové koncovky," priblížil osobitý žáner textár. "Českí obrodenci ho považovali za dôkaz toho, že čeština 19. storočia sa dostáva medzi tzv. veľké jazyky, že je schopná vyprodukovať niečo, čo vie francúzština. V českom prostredí to bol vždy test jazyka," doplnil Horáček k villonskej balade s tým, že kladie obrovské nároky na skladateľa.

Na albume je 12 skladieb. Moderný rockový šat dal villonským baladám Michal Pavlíček, ktorý pre TASR priznal, že do projektu Sociální síť nešiel s ambíciou prekročiť tieň zosnulého skladateľa Petra Hapku alebo sa ho dotknúť. "Tú platňu som vnímal ako dobrodružstvo, novú story zaujímavých stretnutí a prepojení pocitov, emócií. Nemal som rozklepané kolená - a čo mi k tomu povie Michal, keď je zvyknutý na Hapku?! To vôbec nie."

Album otvára a zakončuje balada zhudobnená a interpretovaná dvoma rôznymi spôsobmi, ale s tými istými slovami aj názvom - Niekto iný. Už názov podčiarkuje inšpiráciu mohutným fenoménom prostredia sociálnych sietí, kde sa ľudia zdôverujú nielen s tým, čo ich skutočne trápi alebo teší, ale prezentujú sa tak, ako by chceli byť vnímaní. "Sú tam za niekoho iného. To ma na sociálnej sieti zaujíma skoro najviac, ako sa ľudia prezentujú," podčiarkol Michal Horáček, ktorý sa vo svojich nových textoch nevyhol ani politike (Na obratníku Bolševika, Proto jsem nešel zvonit klíči). Chýba mu však medzi nimi téma migrantov, ktorej sa venovať nestihol. "Určite by som tam jednu možno aj dve také piesne chcel, ako sa o tom ľudia spolu rozprávajú, to mi tam chýba."

Favoritom Richarda Müllera, ktorý sa na novom albume mení na rôzne internetové postavy a hovorí jazykom diskutujúcich, je pieseň Buď jméno boží pochváleno. Ale dobrý pocit má podľa vlastných slov z celej platne, na ktorej hosťuje aj Bára Basiková, Katarína Knechtová či František Segrado: "Vždy, keď to počúvam, mám z toho veľmi kompaktný pocit. Michal Pavlíček vytvoril neuveriteľne pestrú paletu pesničiek. Nie je prvosignálna, myslím si, že je to doska pre chytrých, múdrych ľudí, ktorí si to pustia a pochopia, že jedenkrát je málo."