Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Kultúra

Opera košického Štátneho divadla získala viacero ocenení

Bodovali najmä sólistické výkony a viacnásobne úspešná bola najmä inscenácia opery Richarda Straussa Ariadna na Naxe.

Košice 19. júla (TASR) - Košická opera v Ankete opernej kritiky 2013/2014, ktorú po tretí raz vyhlásil špecializovaný webový portál operaslovakia.sk, získala viacero ocenení. Ako uviedol tlačový tajomník Štátneho divadla Košice Svjatoslav Dohovič, bodovali najmä sólistické výkony a viacnásobne úspešná bola najmä inscenácia opery Richarda Straussa Ariadna na Naxe.

V ankete v tomto roku hlasovalo šesť slovenských kritikov - Mária Glocková, Michaela Mojžišová, Lýdia Urbančíková, Vladimír Blaho, Jozef Červenka a Pavel Unger. Svojimi hlasmi rozhodovali o ocenení za najlepšie hudobné naštudovanie, najlepšiu inscenáciu sezóny, najlepší ženský sólový výkon, najlepší mužský sólový výkon, objav sezóny, skokan sezóny a udalosť sezóny.

V kategórii Najlepšie hudobné naštudovanie získal tretie miesto dirigent Marián Lejava za náhly záskok Konrada Leitnera pri hudobnom naštudovaní a premiére opery Ariadna na Naxe v košickej opere. „Svojím záskokom a výkonom zachránil náročné výkony a mesiace štúdia celého operného súboru. Navyše, sám ako dirigent dosiahol sústredený a bezchybný javiskovo i hudobne komplexný tvar symfonicky stavaného hudobného diela,“ napísala v zdôvodnení Lýdia Urbančíková. Za výkon v neľahkej situácii si Lejava vyslúžil u kritiky aj prvé miesto v kategórii Skokan sezóny.

Ariadna na Naxe bola úspešná aj v ďalších kategóriách. Spolu s Mozartovou operou La clemenza di Tito bratislavského SND získala košická inscenácia tretie miesto v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny. Okrem toho z Austrálie pochádzajúca a v Košiciach veľmi populárna sólistka Louise Hudson sa umiestnila na bronzovom stupienku v kategórii najlepší ženský spevácky výkon za svoje stvárnenie titulnej postavy Ariadny. „Do postavy vniesla pravý dramatický soprán s kovovým jadrom, leskom a veľkým zmyslom pre modelovanie štýlu,“ povedal o ocenenej hudobný kritik a publicista Pavel Unger.

Úspešná bola aj nová inscenácia košickej opery, známe operné dvojičky Sedliacka česť a Komedianti. László Boldizsár podal podľa kritikov najlepší mužský spevácky výkon sezóny v postavách Turidda a Cania. „Postava Cania je zrejme najhodnotnejšou kreáciou, ktorú maďarský tenorista dosiaľ na slovenských javiskách vytvoril. Jeho dramatický, kovovo lesklý, podmanivou talianskou farbou obdarený, na dlhom pevnom dychu nesený tenor sa ani na najmenší okamih vypätého partu nedostal do úzkych. Pri absolútnom technickom nadhľade si mohol vychutnať výrazové nuansy svojho hrdinu: sústavná duševná tenzia a bezútešné zúfalstvo nemilovaného manžela vzbudzovalo – napriek Caniovej brutalite a žiarlivosti – viac súcitu než antipatie,“ napísala Michaela Mojžišová. Ocenenie za svoj veľký debut dostal aj Titusz Tóbisz, ktorý v Komediantoch alternoval tiež v postave Cania a v kategórii Skokan roka získal tretie miesto.

Bez ceny neostala ani tretia inscenácia, ktorá mala v Košiciach premiéru v minulej sezóne. Objavom sezóny v slovenskej opere je podľa odborníkov rakúska sólistka Nickola Proksch a jej výkon v postave Aminy v košickom naštudovaní Belliniho opery Námesačná.