Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 6. december 2024Meniny má Mikuláš
< sekcia Kultúra

Tridsiaty štvrtý Mesiac fotografie prináša 28 výstav

Na snímke zľava PR manažérka festivalu Mariana Jaremková a riaditeľ festivalu Václav Macek počas tlačovej konferencie pri príležitosti 34. ročníka festivalu Mesiac fotografie v Bratislave v pondelok 4. novembra 2024. Foto: TASR - Jakub Kotian

V poradí 34. ročníku festivalu dominujú obsiahle výstavy Martina Parra Kronikár a Rudolfa Koppitza Photogenie, ktoré otvoria v priestoroch Domu umenia, Národného osvetového centra od 6. novembra.

Bratislava 4. novembra (TASR) - Mesiac fotografie, ktorý v Bratislave organizuje Stredoeurópsky domu fotografie (SEDF), ponúkne 28 výstav v rôznych častiach hlavného mesta. V poradí 34. ročníku festivalu dominujú obsiahle výstavy Martina Parra Kronikár a Rudolfa Koppitza Photogenie, ktoré otvoria v priestoroch Domu umenia, Národného osvetového centra od 6. novembra.

Organizátori vyčlenili najväčší priestor retrospektíve Martina Parra, britského fotografa, ktorý vyše 50 rokov zásadne ovplyvňuje podobu svetovej dokumentárnej fotografie. "Oproti prvej menšej prezentácii v Bratislave zhruba pred dvadsiatimi rokmi, sme teraz vďaka spolupráci s francúzskymi a rakúskymi partnermi mohli pripraviť jeho veľkú retrospektívu," uviedol na pondelkovej tlačovej konferencii riaditeľ festivalu Václav Macek k výstave, ktorá ponúka komplexný prehľad Parrových diel od čiernobielych snímok zo 70. rokov až po komentovanie módy selfies z roku 2015.



Výstava Photogenie predstaví tvorbu Rudolfa Koppitza, jedného z najvýznamnejších rakúskych fotografov medzivojnového obdobia. "Rudolf Koppitz je ukážkou toho, čo je stále zaujímavé a živé, napriek tomu, že to vznikalo pred sto rokmi. Vstúpil do fotografie v ére, keď sa snažila dosiahnuť rovnoprávne postavenie s ostatnými výtvarnými disciplínami," priblížil Macek fotografa, ktorý experimentoval s rôznymi fotografickými technikami a vytvoril osobitný vizuálny jazyk ovplyvnený estetikou piktorializmu.

Tematicky je festival zameraný na životné prostredie a duševné zdravie. Mesiac fotografie chce podľa jeho riaditeľa pripomínať problematiku životného prostredia fotografickými kvalitami, nie aktivizmom. "V prvom rade nám ide o tom, aby mal divák z výstavy zážitok," podčiarkol Macek. Z celkovo piatich prezentácii v sekcii Svetové prírodné dedičstvo upozornil na výstavu americkej autorky Beth Moon, ktorá po celom svete fotografuje stromy, a projekt Z druhej strany hladiny, na ktorom Peter Áč ukazuje svoje fotografie rýb v Dunaji.

Programový blok o duševnom zdraví Vojdi do prázdna prináša napríklad výstavu Vzdialená blízkosť. Predstavuje projekt Matúša Zajaca, ktorý vznikal od roku 2003 a je venovaný mentálne postihnutým ľuďom žijúcim v uzavretých priestoroch ústavov sociálnych služieb. Návštevníci festivalu si môžu pozrieť aj výstavu Nikto to nevidel všetko, intímnu fotografickú sériu Andersa Petersena, ktorú nafotil v psychiatrickej liečebni v Štokholme. "Je to snaha divákovi otvoriť dvere, aby porozumel ľuďom trpiacim traumami či depresiami," dodal riaditeľ festivalu, ktorý prezentuje ďalšie menšie či väčšie výstavy fotografov z Poľska, Maďarska a Českej republiky. Informácie o nich nájdu záujemcovia na www.mesiacfotografie.eu.