< sekcia Kultúra

V Bratislave otvorili jubilejnú výstavu J. Mezřického

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Branislav Caban

V jednotlivých miestnostiach - kapitolách môže divák nadobudnúť dojem, že sa nachádza na výstave viacerých autorov.

Bratislava 24. septembra (TASR) - "Myšlienky zachytené štetcom" je motto výstavy Jiří Mezřický - JIRKA, ktorú otvorili v utorok v priestoroch bratislavskej Zoya Gallery. Jiří Mezřický (1939), umelec, ktorý oddávna svoje práce podpisuje skratkou JIRKA, sa priebežne, aj keď vyštudoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave architektúru, popri svojom povolaní venoval maľbe. Ako sám hovorí, zvlášť intenzívne "v treťom dejstve svojho života".

Jubilejná výstava v Erdődyho paláci predstavuje práce, ktoré vytvoril za posledné desaťročie. V 11 sálach galerijného priestoru prezentuje niekoľko "myšlienok zachytených štetcom", ktoré majú svoje pomenovanie. Ide o kapitoly Davy, Ponorkový epos, Vraky, Trajektórie regulovaných pádov, Spoločný dom, Zložitosť geometrie manželského trojuholníka či Zakrivený priestor. V kapitolách Tvorcovia dejín súčasných a moderných nájdu priaznivci umenia inštalované deformované portréty Angela M., Kim Č.-U., Vladimír V. P., Donald T., ale aj Vladimír I. L., Jossip S. Benito M. či Dolfi H.

V jednotlivých miestnostiach - kapitolách môže divák nadobudnúť dojem, že sa nachádza na výstave viacerých autorov. "Keby som maľoval všetko jedným štýlom a naučil sa nejaký rukopis, skončilo by sa pre mňa dobrodružstvo výtvarného umenia. Ku každej myšlienke priraďujem štýl, názor," povedal pre TASR Mezřický. Výtvarník na veľkej bratislavskej výstave prezentuje aj obrazy z cyklu Vraky. "Sú to artefakty, ktoré ležia na dne ako preparát v liehu, svedkovia našej minulosti, niekedy nie veľmi dobrej. Svoje svedectvo podávajú mlčaním," poznamenal.

"Pre mňa to bolo akési skončenie predchádzajúceho obdobia, keď som bol skôr výtvarný než myšlienkovo zafixovaný. Zlomovo som zmenil názor na moje výtvarné umenie, že musí byť nositeľom ducha," komentoval kolekciu 88 obrazov umelec, ktorého možno zaradiť k predstaviteľom modernej postmoderny. Za svoj najúspešnejší cyklus, zvlášť u zberateľov, označil diela v kapitole Davy. "Pre mňa je to tiež veľmi dôležitá téma, vychádzam z diela Josého Ortegu y Gasseta Vzbura davov, sú to obrazy, kde človek môže práve nad úlohou davu premýšľať donekonečna," vyhlásil Mezřický.

Premýšľanie o dave ho doviedlo k myšlienke, že "tenká väčšina svojím rozhodnutím terorizuje silnou menšinu". A to je len jedna z myšlienok výtvarného cyklu Davy. "Čo sa týka volieb, myslíte si, že je to spravodlivé, že nekompetentní ľudia rozhodujú o našej budúcnosti?," pýta sa 80-ročný výtvarník, ktorý na Slovensku vystavuje sporadicky. "Nie je dobré vystavovať veľmi často, pretože potom vystavujete to isté. Výstava musí byť napínavá, to je prvoradé, ale nie len tak povrchne napínavá, a musí byť zakorenená v niekoľkých myšlienkach," podčiarkol umelec.

Rodák z Kolína žije od roku 2004 na Slovensku. Bratislavu si obľúbil počas štúdii na Slovenskej vysokej škole technickej a VŠVU. V roku 1965 emigroval do Rakúska, kde projektoval bankové domy, školy, administratívne a obytné budovy. Po roku 1990 začal podnikať v Prahe a Bratislave, v dôchodku začal opäť naplno maľovať. Od roku 1967 mal autorské výstavy v rakúskych mestách i v Ženeve, Zürichu či Chicagu. "Asi najviac som pyšný na to, že sa mi ako cudzincovi podarilo v Rakúsku vybojovať si miesto na slnku, ako architekt, určite nie ako maliar, na maľovanie som nemal toľko času, dokonca som ho aj zanedbával," zhodnotil jubilujúci Mezřický.

Výstava potrvá do 20. októbra.