Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. júl 2024Meniny má Iľja a Eliáš
< sekcia Kultúra

V bratislavskej galérii otvorili výstavu Letisko

Ilustračná fotografia. Foto: TERAZ.sk

Výstava v malom priestore galérie otvára príbeh umelca a jeho svet a túžby po ďalekých cestách a sústredeného poznávania. Prístupná je do 27. apríla.

Bratislava 10. februára (TASR) – Túžbu lietať vyvolá v návštevníkoch výstava Letisko, ktorú vo štvrtok (9. 2.) otvorila bratislavská TOTO! je galéria. Predstavuje tvorbu slovenského výtvarníka Pavla Maňku, ponúka možnosť pozerať sa do jeho zápiskov a skíc, na drobnosti, ktoré ilustroval, na objekty, ktoré vytvoril.

"Pavel Maňka tvoril v 50. až 90. rokoch 20. storočia, bol maliarom ďalekých svetov a túžby po lietaní, konštruktivistom a konštruktérom modelov, modernistom, avantgardistom, čo dokonale ovládal tradičné techniky maľby. Vymykal sa ´škatuľkám´, nezapadal. Žil uzavreto, vo svete svojich vízií a predstáv," približuje galéria uzavretého experimentátora a konštruktéra, jedného z priekopníkov abstraktno-geometrickej tendencie na Slovensku.

Maňka tvoril v ústraní svojho ateliéru v Bratislave, celý život zasvätil umeniu a vývoju nových tvarov lietadiel. Vizionár, soliterista, filozof, fantasta a podľa kunsthistoričky Nade Kančevovej aj génius. "Presahujúci svoj odbor, ktorý predstihol v mnohom svoju dobu, a preto bol často nepochopený, nepovšimnutý," dodáva kunsthistorička.

Výstava v malom priestore galérie tak otvára príbeh umelca a jeho svet a túžby po ďalekých cestách a sústredeného poznávania. Prístupná je do 27. apríla.

Pavel Maňka (1929 – 2015) študoval v rokoch 1951 – 1956 na Vysokej škole výtvarných umení v ateliéri prof. Jána Želibského. Bol členom Klubu konkretistov, od roku 1961 sa zúčastnil na viacerých neverejných výstavách abstraktnej tvorby. Ilustroval málo, zachovalo sa vlastne len niekoľko obálok, ilustrácií ku knihám s viac-menej technickým obsahom a maľovanka Letisko. Zostalo však mnoho náčrtníkov, obsahujúcich premýšľanie nadväzujúce na niečie texty. V rokoch 1969 až 1989 sa stiahol do svojho ateliéru na Pohronskej ulici v bratislavskom Novom Meste a verejne tvoril minimálne. Po roku 1991 opäť začal vystavovať na kolektívnych výstavách. Prvú samostatnú mal až v roku 2012 v Galérii Cypriána Majerníka v Bratislave.