Hra Lenivosť, ktorá odkazuje na rovnomenný smrteľný hriech a poukazuje tiež na klimatickú krízu, prenesie divákov do roku 2040.
Autor TASR
Bratislava 13. júna (TASR) - Divadlo P. O. Hviezdoslava (DPOH) v Bratislave pokračuje v nedeľu v premiérach inscenácií projektu Anómia 21. Po premiére hier Sto bábik a Bratislava by night si diváci môžu pozrieť predstavenia Opatruj sa Júlia! a Lenivosť, uvádzané v CO kryte DPOH. "Sedem hlavných hriechov je dostatočne atraktívnych na to, aby vzbudili tvorivosť autorov, ktorých sme oslovili," hovorí Valéria Schulczová, autorka projektu, ktorý hriechmi pripomína sociálne fenomény s tendenciou spoločnosť rozdeľovať. Napríklad lenivosť tvorcovia spojili s klimatickou zmenou, závisť dali do súvzťažnosti s homofóbiou: "V takýchto dichotomických rámcoch sme uvažovali v rámci textov, oslovení autori mali len jeden limit - texty písať pre troch hercov."
Aj hra Opatruj sa, Júlia! rámcuje smrteľný hriech, ale aj spoločenský jav rozdeľujúci spoločnosť. V prípade dramatického príbehu Uršule Kovalyk ide o pýchu v spojení s domácim násilím. Júlia žije v manželstve s úspešným Róbertom. V luxusnom byte s obrovskými oknami, ktoré sa nedajú otvárať, žijú spolu s manželovou matkou Hildou. Tá si o Júlii myslí, že sa o Róberta málo stará a mohla by mu byť lepšou ženou. Všetky nezhody a Róbertove žiarlivostné scény dáva za vinu Júlii. Napätie začne gradovať, keď ich v byte uväzní lockdown. "Domáce násilie nie je dôsledkom pýchy, ale nerovnomerným rozdelením a zneužitím moci v rodine. Priznám sa, chvíľu mi trvalo rozhodnúť sa, na čo budem v hre klásť dôraz. V tomto príbehu pýcha pomáha udržať násilie, bráni vidieť ho, a tak vlastne obeti násilia ubližuje," objasňuje Kovalyk. Pod taktovkou režisérky Kateřiny Quisovej sa predstavia Juraj Bača, Annamária Janeková a Milada Rajzíková.
Druhá hra Lenivosť, ktorá odkazuje na rovnomenný smrteľný hriech a poukazuje tiež na klimatickú krízu, prenesie divákov do roku 2040. Pedagogička Nora, žijúca s humanoidom Oskarom, zatúži spoznať opravára Jakuba, ktorý žije v rezervácii ako Homo naturalis - človek. V hlavných úlohách sa predstavia Petra Vajdová, Krištof Tobiáš a Andrej Šoltés. Futuristický príbeh Michaeli Zakuťanskej režírovala Dáša Krištofovičová. "Rozhodli sme sa do inscenácie nezaradiť žiadne rekvizity. Všetko sa deje vo virtuálnej realite, len v hlavách postáv. Takže ak napríklad postava Oskara kosí, my ako diváci reálnu kosu nevidíme, no herec - Krištof Tobiáš - musí kosiť akoby ju skutočne mal," približuje režisérka. Virtuálna realita sa podľa nej odzrkadlila nielen v absencii rekvizít, ale aj náročných kostýmových zmien: "Pri tvorbe inscenácie sme nasledovali text, ktorý už sám o sebe obsahuje komediálne prvky, to sme sa snažili zužitkovať a povymýšľať ďalšie. Všetko, čo sa deje na javisku, vidia iba herci, divák uvidí veľa pohybových prvkov, skoro až pantomímu."
Aj hra Opatruj sa, Júlia! rámcuje smrteľný hriech, ale aj spoločenský jav rozdeľujúci spoločnosť. V prípade dramatického príbehu Uršule Kovalyk ide o pýchu v spojení s domácim násilím. Júlia žije v manželstve s úspešným Róbertom. V luxusnom byte s obrovskými oknami, ktoré sa nedajú otvárať, žijú spolu s manželovou matkou Hildou. Tá si o Júlii myslí, že sa o Róberta málo stará a mohla by mu byť lepšou ženou. Všetky nezhody a Róbertove žiarlivostné scény dáva za vinu Júlii. Napätie začne gradovať, keď ich v byte uväzní lockdown. "Domáce násilie nie je dôsledkom pýchy, ale nerovnomerným rozdelením a zneužitím moci v rodine. Priznám sa, chvíľu mi trvalo rozhodnúť sa, na čo budem v hre klásť dôraz. V tomto príbehu pýcha pomáha udržať násilie, bráni vidieť ho, a tak vlastne obeti násilia ubližuje," objasňuje Kovalyk. Pod taktovkou režisérky Kateřiny Quisovej sa predstavia Juraj Bača, Annamária Janeková a Milada Rajzíková.
Druhá hra Lenivosť, ktorá odkazuje na rovnomenný smrteľný hriech a poukazuje tiež na klimatickú krízu, prenesie divákov do roku 2040. Pedagogička Nora, žijúca s humanoidom Oskarom, zatúži spoznať opravára Jakuba, ktorý žije v rezervácii ako Homo naturalis - človek. V hlavných úlohách sa predstavia Petra Vajdová, Krištof Tobiáš a Andrej Šoltés. Futuristický príbeh Michaeli Zakuťanskej režírovala Dáša Krištofovičová. "Rozhodli sme sa do inscenácie nezaradiť žiadne rekvizity. Všetko sa deje vo virtuálnej realite, len v hlavách postáv. Takže ak napríklad postava Oskara kosí, my ako diváci reálnu kosu nevidíme, no herec - Krištof Tobiáš - musí kosiť akoby ju skutočne mal," približuje režisérka. Virtuálna realita sa podľa nej odzrkadlila nielen v absencii rekvizít, ale aj náročných kostýmových zmien: "Pri tvorbe inscenácie sme nasledovali text, ktorý už sám o sebe obsahuje komediálne prvky, to sme sa snažili zužitkovať a povymýšľať ďalšie. Všetko, čo sa deje na javisku, vidia iba herci, divák uvidí veľa pohybových prvkov, skoro až pantomímu."