Quantcast
< sekcia Kultúra

V Kunsthalle Bratislava otvorili výstavu Chorváta I. Eškinju

Archívna snímka z výstavy v v Dome umenia/Kunsthalle Bratislava. Foto: TASR - Pavel Neubauer

Podľa kurátorky KHB Lýdie Pribišovej je Igor Eškinja umelec, ktorý citlivo vníma daný priestor, jeho architektonické kvality, kontext.

Bratislava 21. mája (TASR) - V Kunsthalle Bratislava (KHB) sprístupnili vo štvrtok (20. 5.) výstavu Igora Eškinju. Sólový výstavný projekt, ktorý chorvátsky umelec pripravil pre centrálnu sálu KHB, odráža jeho záujem o zmenu naratívu výstavného priestoru a vnímanie špecifík výstavnej sály ako hlavnej projektovej premisy. TASR o tom informovala PR manažérka Lila Rose.

Výstavným projektom od začiatku prestupovali neistoty súvisiace väčšinou s problémami a dôsledkami pandémie, ktoré kládli neobvyklé nároky na vzťahy medzi umelcami a inštitúciami. "A práve túto situáciu možno chápať ako východisko umelcovho výstavného projektu a témy, v ktorej sa umelecká prax stáva ozvenou vzťahov, postupov, pravidiel a procesov, ktoré v tomto prípade úplne chýbajú," vysvetľuje kurátor výstavy Tevž Logar. Dodáva, že asi najsilnejším prvkom bola Eškinjova nemožnosť fyzicky navštíviť a prehliadnuť si výstavný priestor: "Čo spočiatku vyznievalo ako nedostatok v celom procese, neskôr sa stalo hlavným 'kotviacim' bodom projektu."

Podľa kurátorky KHB Lýdie Pribišovej je Igor Eškinja umelec, ktorý citlivo vníma daný priestor, jeho architektonické kvality, kontext: "Eškinjove diela sú nejednoznačné, pracuje s náznakom, s dualitou viditeľného a neviditeľného. Rovnako dôležitá je pre neho prítomnosť divákov, ich pohyb v priestore, jeho performativita, ktoré spoločne vytvárajú vedomie a naznačujú príbeh."

Eškinjov zásah do výstavného priestoru sa vyvíja okolo potlačenej syntetickej transparentnej textílie, ktorá dokáže veľmi dobre reagovať na efemérnosť priestoru. "Svetlo a pohyb sú podstatnými prvkami v chápaní priestoru, stávajú sa stredobodom divákovej pozornosti. Potlačená textília nie je len estetickým objektom, ale skôr štruktúrou, ktorá v celej výstave skúma prítomnosť svetla, jeho intenzity a to, ako spúšťa prítomnosť farby," priblížila Rose. Dodáva, že Eškinju však nezaujíma ani tak samotné fyzické javenie sa farby ako skôr úloha, ktorú má farba v konkrétnom spoločenskom a politickom kontexte. Z toho dôvodu sú podľa kurátora výstavy podstatným prvkom umelcovej intervencie obrazy vytlačené na transparentnej textílii: "'Nočné portréty' panelákov a ich interiérov na jednej strane dávajú do priamej súvislosti Eškinjovo osobné okolie a výstavné miesto a na strane druhej tie isté obrazy skúmajú subtílne detaily týchto architektonických štruktúr, pričom rozmazávajú hranice medzi časom, pamäťou, históriou a ich sociopolitickým údelom."

Výstava potrvá do 11. júla.