Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 14. december 2025Meniny má Branislava a Bronislava
< sekcia Kultúra

Výstava v SND ukazuje intímne momenty hercov zachytené objektívom

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Dano Veselský

Tappertove fotografie, ktoré charakterizuje vizuálny dadaizmus, síce vznikali v súvislosti s konkrétnymi divadelnými inscenáciami, no ich pôvod siaha do zákulisia alebo exteriéru.

Bratislava 21. novembra (TASR) - Intímne momenty hercov zachytené objektívom Roberta Tapperta prezentuje fotografická výstava Medzi sebou a postavou, ktorú tento týždeň sprístupnili vo foyeri Činohry Slovenského národného divadla (SND). TASR o tom informoval Matúš Hrnčiar z Divadelného ústavu, ktorý výstavu pripravil v spolupráci s našou prvou scénou.

„Ponúka jedinečný pohľad na herca v priestore medzi realitou a divadelnou postavou,“ približuje výstavu dokumentárneho aj divadelného fotografa Tapperta. Prienik oboch zameraní našiel vo svojom dlhoročnom projekte, v ktorom mapuje divadlo ako živý organizmus. „Nie z pohľadu javiska, ale priestoru, ktorý zostáva väčšine divákov skrytý,“ vysvetľuje Divadelný ústav.

Dodáva, že vznik fotografií je naviazaný na konkrétne divadelné inscenácie, no ich prostredím nie je scéna, ale zákulisie, technické zázemie či exteriér. „Tappert sa vzdáva tradičných romantizujúcich záberov spoza opony či napätia herca tesne pred vstupom na javisko. Namiesto toho zachytáva hercov a herečky v krehkom okamihu medzi sebou a postavou - v nejasne definovanej chvíli, keď ešte nie sú ani civilní, ani plne ‚v úlohe‘.“

Tappertove fotografie, ktoré charakterizuje vizuálny dadaizmus, síce vznikali v súvislosti s konkrétnymi divadelnými inscenáciami, no ich pôvod siaha do zákulisia alebo exteriéru. Skúmajú prestupovanie postavy do herca a naopak, silným kompozičným partnerom sa stáva kostým. „Zobrazujú vnútorný dialóg dvoch identít - civilnej a javiskovej. Nie je v nich rozpor, no autentickosť zachytených situácií a objektov môže na diváka pôsobiť rušivo, či už samotnou kompozíciou fotografie, alebo priamym očným kontaktom s hercom či herečkou na fotografii,“ hovorí teatrologička Dária Fojtíková Fehérová, autorka úvodného textu k výstave. Tá potrvá do 19. decembra.

Robert Tappert (1983) študoval divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Akadémii múzických umení v Prahe (DAMU). Venuje sa dokumentárnej a portrétnej fotografii s konceptuálnym presahom. Je držiteľom viacerých medzinárodných ocenení - PX3 Paris Photo Prize, The Andrei Stenin International Photo Contest, Slovak Press Photo a Czech Press Photo. Trikrát zvíťazil na Bienále divadelnej fotografie, ktoré organizuje Divadelný ústav Bratislava.