Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Magazín

Austrálski vedci identifikovali nový druh dinosaura

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Podľa paleontológov patrí k najväčším dinosaurom, aké kedy žili na Zemi.

Brisbane 8. júna (TASR) - Austrálski vedci zistili, že obrovský dinosaurus patriaci do skupiny titanosaurov, ktorého fosilizované pozostatky objavili v roku 2016, je novým živočíšnym druhom. Podľa paleontológov patrí k najväčším dinosaurom, aké kedy žili na Zemi. Informovala o tom v utorok agentúra AFP.

Australotitan cooperensis, ktorý patril k titanosaurom žijúcim pred zhruba 100 miliónmi rokov, dostal vedecké pomenovanie 15 rokov po tom, čo sa na farme rodiny Mackenzieovcov v panve Eromanga približne 1000 kilometrov západne od Brisbane našli jeho skamenelé kosti. V médiách sa pre tohto dinosaura vžila prezývka "Cooper".

Podľa odhadov dosahoval výšku 5-6,5 metra a dĺžku 25-30 metrov - čo zodpovedá rozmerom najväčšieho dinosaura žijúceho na území Austrálie. "Na základe porovnaní s rozmermi zachovaných končatín odhadujeme, že tento nový titanosaurus patrí medzi piatich najväčších na svete," povedala Robyn Mackenzieová, riaditeľka prírodovedného múzea Eromanga.

Kostra tohto titanosaura bola po prvý raz vystavená na verejnosti v roku 2007. Ako uviedol paleontológ z Queenslandského múzea Scott Hocknull, potvrdenie, že ide o celkom nový dinosaurí druh, predstavovalo "veľmi dlhú a náročnú úlohu". Dodal, že v rovnakej oblasti našli fosílie viacerých dinosaurov, a je preto potrebný ešte ďalší výskum. "Objavy ako tento, sú len vrcholom ľadovca," povedal.

Výskum, ktorý objaveného dinosaura pomocou 3D scanov modelov kostí porovnával s príbuznými druhmi, bol zverejnený v pondelok v odbornom časopise PeerJ.