Utorok 19. marec 2024Meniny má Jozef
< sekcia Magazín

Júlové noci ponúkajú vesmírne divadlo v podobe kométy Neowise

Kométa NEOWISE nad Ďumbierom - najvyšším vrchom Nízkych Tatier s nádhernými mezosferickými nočnými svietiacimi oblakmi - NLC. Foto: Tomáš Slovinský, astrofotograf a popularizátor astronómie, 2x ocenený snímkom dňa NASA

Bratislava 10. júla (TASR) - Kométa C/2020 F3 Neowise je najjasnejšou kométou za posledných trinásť rokov. "Na jej pozorovanie netreba žiaden špeciálny ďalekohľad či dokonca triéder. Voľným okom sa dá vidieť aj bez toho, aby človek disponoval odbornými pozorovacími schopnosťami," uviedol pre TASR Tomáš Slovinský, riaditeľ občianskeho združenia Astronómia pre všetkých. Ako dodal, práve nastávajúci víkend a celý nasledujúci týždeň budú pre pozorovanie kométy ideálne.

Kométu Neowise objavil 27. marca 2020 kozmický ďalekohľad, po ktorom aj nesie svoj názov. Infračervený teleskop Neowise sprevádzkovala NASA (Americký úrad pre letectvo a kozmonautiku) v decembri 2009. Ďalekohľad prispel k objavom a identifikácii tisícok planétiek.

Snímka nočných oblakov z 5. júna z Ľubietovej

Nová kométa, ktorá sa objavila v jeho zornom poli, bola najbližšie k Slnku 3. júla 2020. Priblížila sa k nemu na vzdialenosť 43 miliónov kilometrov, teda 0,29 Astronomických jednotiek.

Potom, ako prešla perihéliom, začala sa od Slnka vzďaľovať a stáva sa tak viditeľnou aj pre pozemských pozorovateľov. V prvých júlových dňoch sa objavila nadránom nad severovýchodným obzorom.

"Kométu bolo vidieť len na rannej oblohe v súhvezdí Povozník pod jasnou hviezdou Capellou, a to pri svitaní. Jej viditeľnosť teda nebola najlepšia. Teraz už však kométu krásne vidieť voľným okom, dokonca s jej nádherným chvostom. Predpoklady sa stali realitou a kométa sa rýchlo stala populárnym objektom oblohy v roku 2020," povedal Tomáš Slovinský, astrofotograf a popularizátor astronómie, ktorý bol už dva razy ocenený NASA za astronomickú snímku dňa.

Kométa Neowise nad tatranskými končiarmi
Foto: Tomáš Slovinský

Ako dodal, zo súhvezdia Povozník v priebehu júla poputuje kométa smerom k súhvezdiu Veľkej Medvedice s ikonickým Veľkým vozom, bude teda veľmi ľahké ju nájsť.

"Od 8. júla sa dá zo Slovenska kométa vidieť i na večernej oblohe po západe Slnka na severozápade. Ideálne ju však bude pozorovať nadránom, okolo 2. až 3. hodiny. Od 10. júla sa stáva kométa cirkumpolárnym objektom, čo znamená, že v našich končinách nezapadne za obzor. Pohľadom na ňu sa teda budeme môcť kochať po celú noc. Na oblohe ju hľadajme od severozápadu po severovýchod nízko nad obzorom," vysvetlil Slovinský.

Najlepšie pozorovacie podmienky nás kvôli jej jasnosti a polohe na oblohe čakajú v druhej polovici júla. Na nočnej oblohe však bude vidieť aj začiatkom augusta.

Kométa Neowise nad Levočou.
Foto: Tomáš Slovinský

"Kométa je dobre viditeľná, jej zdanlivá hviezdna veľkosť sa približuje k jednej magnitúde, teda sa svojou jasnosťou približne vyrovná hviezdam Veľkého voza. Vidno ju dokonca aj v mestských lokalitách so svetelným znečistením. Navyše mesiac v tomto období ubúda, teda ani jeho svetlo by nemalo pozorovanie kométy rušiť," doplnil Slovinský.

Pozorovanie kométy sa pritom spája s ďalším výnimočným javom týchto dní – a tým sú mimoriadne dobre pozorovateľné nočné svietiace oblaky. S bežnou oblačnosťou nemajú nič spoločné. Kým mraky sa vyskytujú v troposfére do výšky približne 12 kilometrov, noctilucentné oblaky sú časticami ľadu v mezosfére vo výške približne 85 kilometrov nad povrchom Zeme.

„V týchto výškach sa tu teplota pohybuje na úrovni približne - 80 stupňov Celzia. Samotné oblaky tvorí zamrznutý ľad v spojení s kúsočkami kometárneho a teda i meteorického prachu. Môžeme teda tvrdiť, že spomínané svietiace NLC oblaky majú toho s kométami spoločného viac, než sa možno na prvý pohľad zdá,“ povedal Slovinský.

Vidno ich v čase letného slnovratu a len severne od 48. rovnobežky. Tohto roku sú mimoriadne dobre pozorovateľné a spolu s kométou Neowise poskytujú nevšedný zážitok. "Spojenie týchto javov je naozaj raritou, človek niečo podobné môže vidieť raz za život či prinajmenšom za niekoľko rokov," dodal astrofotograf Tomáš Slovinský.