Bratislava 27. novembra (TASR) - Sedím za kamerou a je mi dobre. Tak nazval svoju autobiografickú knihu legendárny slovenský kameraman Laco Kraus. V knižnej novinke rozpráva o svojom profesionálnom dozrievaní v televízii aj vo filme, o spolupráci s výraznými tvorcami slovenskej kinematografie.
Kraus nakrúcal s režisérskymi osobnosťami ako Juraj Jakubisko, Stanislav Párnický, Eduard Grečner a ďalšími. V knihe nevynechal ani technické zákulisie kameramanského remesla, ktoré sa počas jeho kariéry dramaticky menilo. „Prezrádza, čo všetko musí ovládať človek stojaci za objektívom. Text dopĺňa rozsiahly obrazový archív pokrývajúci takmer 80 rokov,“ dodáva Slovart, vydavateľ publikácie.
Laco Kraus v nej spomína na svoje detstvo a mladosť strávené na južnom Slovensku, Liptove i v Bratislave, a tiež na roky štúdia na pražskej Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení (FAMU). Opisuje svoje profesionálne pôsobenie, ktoré sa vyvíjalo od práce pre televíziu cez spoluprácu s významnými režisérmi až po vlastné režijné projekty. Popri spomienkach na svoj osobný a profesionálny život sa zmieňuje aj o svojich vzoroch v rámci svetovej kinematografie.
Autorkou koncepcie a sprievodných textov je Táňa Veselá. S Krausom pracovala na knihe viac než rok a pol - v období poznačenom pandémiou. „Spoločné rozhovory sa často odohrávali v provizórnych podmienkach zimných záhrad či na prázdnych nábrežiach Dunaja,“ približuje vydavateľ genézu knihy. Veselá opisuje Krausa ako tvorcu s neúnavnou pracovnou morálkou, humorom, presnosťou a nefalšovanou pokorou.
Krausov vizuálny rukopis sa objavil v dielach, ktoré sa stali súčasťou kultúrnej pamäti - od poetickej Južnej pošty cez temnú psychologickú drámu Najatý klaun, výpravný film Šípová Ruženka až po Jakubiskov kultový film Sedím na konári a je mi dobre. „Jeho tvorba vznikala v spolupráci s množstvom výrazných režisérov a umelcov a predstavuje mimoriadne pestrú kapitolu slovenskej audiovizuálnej histórie,“ zdôrazňuje vydavateľ knihy, ktorá je osobnou spoveďou, ale aj kronikou filmárskeho remesla a vývoja techniky, portrétom doby a súčasne poctou profesii, ktorá stojí za vznikom každého filmu.
„Laco Kraus v nej ukazuje, že tvorivé nadšenie a zvedavosť nestráca ani dnes - hoci už prekročil osemdesiatku, stále pracuje, študuje nové postupy a púšťa sa do ďalších projektov vrátane poézie, ktorá dopĺňa atmosféru knihy,“ uzatvára vydavateľ.