Bratislava 26. apríla (TASR) - Nielen prehliadku stovky nových modelov, ale aj veľkú retrospektívu svojej tvorby ponúkne v rámci módnej šou k 25. výročiu založenia svojej módnej značky Lýdia Eckhardt. "Pripravovala som ju štyri mesiace, chcela som odprezentovať všetkých zaujímavých ľudí a momenty," uviedla k približne 70-minútovému programu módna návrhárka dnes na stretnutí s médiami. Prvá dáma slovenskej módy, ktorej poznávacím znamením sú nestarnúci elán a mladistvé vyžarovanie, sa s novinármi podelila aj so spomienkami na svoje neľahké začiatky.
Značka Lýdia Eckhardt dnes sídli v luxusnom, slnkom presvetlenom salóne, známa návrhárka však pred 25 rokmi začínala v tmavom suteréne, bez telefónu a s hŕstkou zamestnancov. Jej cesta zo suterénu až do salóna s výhľadom na Dunaj nebola vždy ľahká. "Často sme šli po schodoch nielen hore, ale i nadol. Ale tak to asi malo byť, lebo nie tie pozitívne, ale hlavne negatívne skúsenosti ma posúvali ďalej k vedomosti," hovorí o svojich podnikateľských začiatkoch Lýdia. Príbeh svojej značky začala písať doslova v "bojových" podmienkach, tesne po páde socializmu. Jej módny salón vznikal spoločne s novým právnym poriadkom i novou trhovou ekonomikou.
"Začínali sme v suterénnych priestoroch na Ulici Mateja Bella. Bola to jasná pivnica, na ploche 43 metrov štvorcových. Svoj prvý salón som otvorila s veľkou radosťou 2. mája 1991. Mala som 29, veľké nadšenie, ale hlavne nevedomosť, čo teraz môžem vysoko oceniť, lebo keby som ju vtedy mala, nikdy by som nezačala," priznáva dizajnérka, ktorú nadšenie neopustilo, ani keď musela všetko robiť sama - od upratovania až po ekonomiku. "Len na prvé výplaty som si netrúfla, tie som musela odovzdať ekonómke. To, že okrem výplat musím robiť aj odvody, platiť dovolenku či stravné lístky, bol pre mňa neuveriteľný šok," spomína na svoje začiatky. Neľahké prvé roky zvládla len vďaka podpore najbližších a často nevýhodným úverom. Mnohí by dnes mohli povedať, že mala určite šťastie, ona to vidí inak: "Človek musí mať v živote šťastie, ale musí mu aj bežať oproti."
Lýdia Eckhardt považuje za svoj najväčší pracovný úspech skutočnosť, že zamestnanci, ktorí našli uplatnenie v jej salóne pred štvrťstoročím, dodnes pracujú s ňou. "Keď človek dáva, aj dostáva. Stále hovorím aj dievčatám, nie ja som Lýdia Eckhardt, my sme Lýdia Eckhardt, sme tímová práca. A pokiaľ pohoda v salóne, v dielni nebude, nebude to ani v modeloch," podčiarkla. Jej značka dnes obsahuje deväť rôznych línií. Okrem línie ručne šitých sólo modelov priamo na zákazníčku Lýdia Eckhardt Exclusive a kolekcie Dione (malé série na bežné nosenie z exkluzívnych materiálov) ponúka napríklad i pánsku kolekciu či líniu originálnych okuliarov, šatiek či kabeliek, ktoré pre bratislavský salón šijú v tradičnej talianskej firme v Benátkach. "Cieľom mojej práce je, aby klientky odišli zo salóna nielen s príjemným pocitom, ale aj kompletným outfitom a nemuseli doma premýšľať, s čím nový kúsok skombinovať," prezradila tajomstvo svojho úspechu jubilujúca módna ikona, ale aj cestovateľka a spisovateľka.
V znamení osláv 25. výročia značky, s ktorou vyrástlo niekoľko generácií, odštartuje Lýdia Eckhardt aj ďalšiu zo svojich povestných módnych šou. V rámci retrospektívneho galavečera si zaspomína na malé i veľké momenty v tvorbe módnej značky. "Príde aj moja prvá modelka, ktorá má 57 rokov a bude predvádzať model, ktorý predvádzala pred 25 rokmi," prezradila pre TASR Lýdia Eckhardt. Veľká módna šou sa uskutoční 6. mája v tréningovej hale Zimného štadióna O. Nepelu v Bratislave.