Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Magazín

Nemeckí vedci objavili gén, ktorý brzdí rast rakovinových buniek

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Hannover 10. apríla (TASR) - Gén, ktorý brzdí rast mozgových tumorov, objavili vedci z nemeckého Hannoveru. Nie je vylúčené, že ich objav môže mať veľký význam aj pri boji s nádorovými ochoreniami prsníka a hrubého čreva.

S určitosťou však spôsob fungovania génu v budúcnosti zohľadnia pri vývoji onkologických preparátov, informovala dnes Lekárska vysoká škola z Hannoveru, ktorej vedeckí pracovníci z Inštitútu pre humánnu genetiku zverejnili svoje poznatky v odbornom časopise Brain.

Tím prof. Ruthild Weberovej sa na stopu tohto génu dostal pri skúmaní buniek, pochádzajúcich zo zhubných mozgových nádorov - tzv. glioblastómov. V mnohých z nich sa nachádzal tento gén v zmenenej podobe, následne ho v zmenenej podobe objavili aj v tumoroch iných orgánov.

Indíciu, že ide o gén, potlačujúci tumory, sa vedcom podarilo preukázať viacerými experimentmi. Napríklad rakovinové bunky rástli s neporušeným génom pomalšie a boli menej pohyblivé. Aj u pokusných myší tumory s týmto génom dosiahli iba asi polovičnú veľkosť ako rovnaké s pozmeneným génom.

Na predmetnej vedeckej činnosti sa spolupodieľali Nemecké centrum pre výskum rakoviny so sídlom v Heidelbergu a Univerzita v Bonne, na ktorej pôsobila do konca minulého roka i Ruthild Weberová.