Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Magazín

Slovákov a ľudí z Texasu spája Chuck Norris

Chuck NorrisFoto: TASR/AP Photo/Gerald Herbert, File

Sociálne siete boli silnou zbraňou amerického prezidenta Baracka Obamu, ale podľa Harrisa s ním už republikáni v on-line komunikácii môžu súťažiť.

Austin 20. marca (TASR) – V tejto volebnej kampani v Spojených štátoch sú sociálne siete neuveriteľne dôležité - približne 60 percent Američanov je na Facebooku, hovorí americký mediálny expert Vincent Harris z Texasu, ktorý v týchto dňoch navštívil SR.

Američania sedia pri Facebooku doma, v práci, v škole: politici to pochopili a investujú čas i zdroje, aby na internete oslovili voličov. Môžu ich takto presviedčať, sprostredkovať im posolstvá či videá z volebnej kampane, vysvetlil Harris. Vie o tom svoje - ako poradca v digitálnej kampani republikánskych uchádzačov o prezidentskú nomináciu Ricka Perryho i Newta Gingricha.

V nových médiách uplatnil Harris starý americký imperatív – zarobiť. Netají sa tým, že zákonom stanovené limity získavania finančných prostriedkov na kampaň sú jedna vec a "SuperPAC" zase druhá.

Táto špecialita amerického volebného systému umožňuje súkromným osobám vytvoriť "politický akčný výbor" (PAC) a podporovať politických kandidátov, ale aj rôzne politické témy či legislatívu. Finančným stropom je veľkosť peňaženiek tých osôb, ktoré sa do dobrodružstva (s neistým politickým výsledkom) pustili. Oficiálne však nemajú s kampaňou prezidentských kandidátov nič spoločné: je to skrátka len súkromná aktivita.

Treba však dodať, že nie všetci ľudia v USA sú s takýmto neoficiálnym kumulovaním peňazí na voľby celkom spokojní. Niekomu princíp vyhovuje, iní si zase myslia, že takto investovať do politiky by malo byť ilegálne.

Sociálne siete boli (a stále sú) silnou zbraňou amerického prezidenta Baracka Obamu, ale podľa Harrisa s ním už republikáni v on-line komunikácii môžu súťažiť.

Newt Gingrich bol dokonca v niektorých aspektoch používania sociálnej siete Facebook ešte krôčik pred demokratickým politikom Obamom, ktorý v predchádzajúcich voľbách naplno uplatnil silu nových médií.

"Myslím si, že v týchto voľbách nebude mať Obama automaticky zlatú medailu, čo sa týka využívania sociálnych sietí," poznamenal Harris.


Jednoznačný víťaz nie je jasný
Na snímke prezidentský kandidát, republikán Mitt Romney
Foto: TASR/AP
Republikáni si síce brúsia zuby na šéfa Bieleho domu, ale texaský mediálny odborník v rozhovore pre TASR pripustil, že výber Obamovho vyzývateľa bude veľmi dlhý proces. Republikánske primárky zatiaľ nemajú jednoznačného víťaza, hoci najviac delegátov už získal Mitt Romney. Môže sa stať, že republikáni si nominanta nenájdu skôr než na augustovom sneme v Tampe na Floride.

Hoci sa Obamova podpora zdala byť nedostižnou, republikáni dobre vedia, že jeho slabinou - a ich hlavnou zbraňou - je ekonomika. Nezamestnanosť v USA je stále neuveriteľne vysoká, ale zdá sa, že Obama reaguje, ako by bol "na dovolenke na Havaji," podotkol Harris. Dodal, že podľa neho najväčším neúspechom terajšieho šéfa Bieleho domu bola zdravotnícka reforma.


Popularita Obamu klesla
Barack Obama
Foto: TASR/AP
Pokles Obamovej popularity – v rámci rôznych skupín voličov - pripustil aj Costas Panagopoulos z Fordhamskej univerzity v New Yorku.

Prezidentovi menej fandia mladí, ktorí boli veľmi dôležitým prvkom voličskej základne v roku 2008, ale má menšiu podporu aj u ľudí starších ako 65 rokov. Niektorí demokrati sú frustrovaní z neplnenia sľubov, chabý posun v imigračnej reforme zase možno odrádza Hispáncov. No rozhodujúcim hlasom týchto volieb bude hlas nezávislých voličov (možno práve naštvaných kvôli cene benzínu).

Panagopoulos vysvetlil, že v Spojených štátoch väčšina straníkov podporuje kandidáta svojej strany a má tiež podporu u ľudí, ktorí sa s jeho stranou identifikujú. Avšak platí to "ale" a väčšina Američanov nie je spojených s jednou alebo s druhou politickou stranou, sú nezávislí a rozhodnú sa tak, ako len chcú.

Podľa Harrisových slov budú mať republikáni u Američanov "fantastickú pozíciu". Presadzujú totiž menšiu vládu, menej daní, menšie výdavky – a to je to, čo chcú ľudia v Spojených štátoch vo voľbách tohto roku, domnieva sa Texasan. Dodal, že mnohým Američanom sa Obamova politika prestáva páčiť, hlavne veľa otázok jeho domácej politiky.


Chuck Norris na tričku

O tom, aký je svet vďaka internetu malý, sa Harris znovu presvedčil aj pri návšteve Slovenska. Zistil, že Slováci a Texasania majú niečo spoločné, a síce dve slová – Chuck Norris. Historka hlasovania o názve mosta obletela internetový svet. Mimochodom, Texasania svojho hrdinského filmového "rangera" milujú, nosia tričká s jeho portrétom a nadchlo ich, keď počuli, že na druhej strane Atlantiku chceli po Chuckovi Norrisovi pomenovať most.

Sociálne siete ale nemenia svet a neskracujú vzdialenosti iba takýmto úsmevným spôsobom. Harris bol niekoľkokrát na Blízkom východe, kde sú nové médiá často jedinou alternatívou k štátom kontrolovaným médiám. Texasan pozná najmä situáciu v Egypte – sociálne siete šírili myšlienky revolúcie, mobilizovali ľudí, organizovali ich. Dali sa využívať i veľmi praktickým spôsobom, keď prinášali informácie o miestach, kde je rozmiestnená polícia a ako sa jej treba vyhnúť.


Printové média sú v úzadí

Podľa Harrisa už teraz tieto nové médiá slúžia aj ako zdroj informácií, ktoré predtým verejnosť získavala iba z klasických médií. Časom dôjde k istej integrácii televízie a internetu: už teraz ľudia sledujú množstvo programov cez počítač. A printové médiá? Tie zápasia s problémami všade vo svete, pripomenul mediálny odborník.

Americké voľby 2012 sú šou, ktorá prebieha on-line. Harris vyjadril názor, že to možno budú najdrahšie voľby v doterajších dejinách USA a minú sa miliardy dolárov. Zápas medzi Obamom a jeho republikánskym vyzývateľom bude podľa jeho slov veľmi tvrdý, ťažký a možno "veľmi tesný".