< sekcia Magazín

Študenti budú súťažiť s modelom úsporného vozidla v Rotterdame

Študenti inžinierskeho, bakalárskeho i doktorandského štúdia zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave budú tento rok po prvý raz reprezentovať Slovensko v súťaži Shell Eco-marathon Europe. Foto: TASR/Michal Svítok

Úsporné vozidlo dnes 12-členný FME Racing Team predviedol na bratislavskom Primaciálnom námestí.

Bratislava 29. apríla (TASR) - Študenti inžinierskeho, bakalárskeho i doktorandského štúdia zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave budú tento rok po prvý raz reprezentovať Slovensko v súťaži Shell Eco-marathon Europe.

Na 29. ročníku medzinárodnej súťaže v holandskom Rotterdame sa predstavia s prototypom energeticky úsporného dopravného prostriedku, ktorý sami navrhli a skonštruovali pod vedením Ľuboša Magdolena z Ústavu aplikovanej mechaniky a mechatroniky Strojníckej fakulty STU. Úsporné vozidlo dnes 12-členný FME Racing Team predviedol na bratislavskom Primaciálnom námestí.

"Sú tam druháci, ktorých si vlastne vyškolíme, lebo ten tím má pracovať rok čo rok, aby sa zlepšoval. Čiže sme si zobrali druhákov, ktorí už niečo vedia, ale ešte nie toľko, aby to vedeli navrhnúť. Tak sa pri nás učia," komentoval zloženie tímu pre TASR doktorand Tomáš Milesich. V jeho tíme nechýbajú ani dve zástupkyne ženského pohlavia, jedna z nich dokonca vozidlo riadi. Študenti s ním budú súťažiť v kategórii prototypy - vozidlo budúcnosti s minimálnou váhou a rozmermi.

S výrobou trojkolesového modelu začali vo februári tohto roku. Prvým krokom bol výber motora a jeho úprava. Vzhľadom na to, že súťaž počíta aj s nižšími emisiami, študenti si vybrali štvortaktný benzínový jednovalec Honda GX35 s výkonom 1kW. "Rám vozidla bol pozváraný z duralových trubiek, na ktoré bola následne uchytená karoséria, ktorý je 735 mm vysoká, 2974 mm dlhá a 740 mm široká," vysvetlil člen študentského tímu, ktorý riadenie vozidla zhotovil z bicyklových komponentov. Vďaka nízkej hmotnosti vozidla boli použité guľové čapy, ktoré umožňujú jednoduchú manipuláciu riadenia a jeho dolaďovanie. "Celé je to o hmotnosti, aby sme znížili jazdné odpory. Musí to byť čo najmenšie, pretože na tie jazdné odpory sú nejaké tie vzorce. Všetko sa usilujeme znížiť, aby to bolo to najmenšie číslo," dodáva Tomáš Milesich.



Súťaž v Rotterdame

Už 29. ročník medzinárodnej súťaže sa bude konať v Rotterdame od 15. do 19. mája. Posunúť hranice palivovej efektívnosti sa na nej pokúsi takmer 3000 študentov z viac ako 20 krajín Európy. Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia ich prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy. Študenti budú čeliť piatim 90° zákrutám, a tomu prispôsobovať nastavenie vozidla a štýl jazdy. Víťazom sa stane tím, ktorý na svojom vozidle dokáže prejsť najdlhšiu vzdialenosť na 1kWh energie alebo 1 liter paliva.

"Idú prvý rok, asi sa nedá čakať od nich nejaký extrémne veľký výsledok, že by zasiahli na čelné miesta, ale bude to pre nich úžasná skúsenosť, pretože pokiaľ viem, chcú sa zúčastňovať aj na ďalších ročníkoch," komentoval premiérové vystúpenie slovenského tímu zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave na súťaži Peter Šindler zo spoločnosti Shell Slovakia. Model úsporného vozidla bratislavských študentov nadviaže na tradíciu z roku 1985. Odvtedy Slovensko v súťaži reprezentovala niekoľko rokov Technická univerzita v Košiciach.