Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 7. december 2025Meniny má Ambróz
< sekcia

Banská Bystrica má už hotový projekt na nový most v Kremničke

Na snímke Radvanský most ponad R1 v Banskej Bystrici 11. októbra 2024. Foto: TASR - Ján Krošlák

Po získaní všetkých stanovísk dotknutých orgánov a správcov inžinierskych sietí podá samospráva žiadosť o stavebný zámer.

Banská Bystrica 11. novembra (TASR) - Mesto Banská Bystrica má už spracovaný projekt na výstavbu nového mosta v Kremničke vedúceho ponad rýchlostnú cestu R1. Nahradí starý, ktorý bol v havarijnom stave a vlani v septembri ho museli zbúrať. Po získaní všetkých stanovísk dotknutých orgánov a správcov inžinierskych sietí podá samospráva žiadosť o stavebný zámer. TASR o tom v utorok informovala hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

Ako dodala, primátor Ján Nosko zároveň rokuje o ďalšom postupe s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a ministerstvom dopravy, keďže v tejto časti mesta pripravujú investičné akcie pre zlepšenie dopravnej dostupnosti jednotlivých mestských častí a komplexného doriešenia napojenia mesta s cieľom zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

„Finálny variant, ktorý bol rozpracovaný do dokumentácie pre stavebný zámer, je výsledkom zhody nielen medzi odbornými útvarmi mesta, ale aj NDS a Slovenskou správou ciest. V súčasnosti máme v rukách hotový projekt, ktorý je aktuálne v štádiu vyjadrovaní dotknutých orgánov a sieťarov. Hneď ako získame všetky stanoviská, podáme žiadosť o stavebný zámer. Napriek tomu, že vlastnícke vzťahy k zbúranému mostu v Kremničke nie sú jasné, robíme všetko pre to, aby sa podarilo vybudovať nový most. Ide o mimoriadne dôležitú spojnicu medzi mestskými časťami, R1, cestou I/69 medzi Banskou Bystricou, Zvolenom a okolitými obcami,“ vysvetlil Nosko.

O spracovanie projektovej dokumentácie sa postarala prešovská projekčná spoločnosť ISPO, inžinierske stavby, ktorú mesto vysúťažilo v decembri minulého roka. V prvom kroku vypracovala tri varianty technického návrhu, ktoré mestu predložila v prvej polovici tohto roka. Posudzovali sa z hľadiska náročnosti technického riešenia, technológie výstavby, ako aj predpokladaných finančných nákladov.

Nový most by mal vyzerať podobne ako ten pôvodný. Bude obojsmerný s chodníkmi pre peších po oboch stranách a s verejným osvetlením. Pozostávať má zo železobetónových prefabrikovaných nosníkov a stáť na dvoch pilieroch umiestnených na okrajoch vedľa rýchlostnej cesty R1. Celková dĺžka nosnej konštrukcie je približne 67 metrov a dĺžka mosta 85 metrov. V jeho bezprostrednej blízkosti sú plánované ďalšie investičné akcie NDS.

„V súvislosti s výstavbou nového mosta v Kremničke vedieme rokovania s NDS a ministerstvom dopravy o ďalšom postupe vzhľadom na to, že pripravujú v tejto lokalite investičný zámer napojenia privádzača v smere od Zvolena,“ doplnil Nosko.