< sekcia

Ani šiesty termín na sprevádzkovanie berlínskeho letiska nedodržia

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Daldrup chce siedmy termín dokončenia tretieho najväčšieho letiska v Nemecku oznámiť v polovici decembra.

Berlín 25. novembra (TASR) - Ani šiesty termín uvedenia berlínskeho letiska do trvalej prevádzky sa nedodrží. Vo štvrtok (23. 11.) uplynulo od prvého stanoveného termínu sprevádzkovania 2000 dní.

Šéf letiska Engelbert Lütke Daldrup pred troma mesiacmi oznámil, že projekt bude definitívne dokončený 31. augusta 2018. Ak by sa dodržal, v tom prípade by sa letisko mohlo začať využívať koncom leta 2019.

Všetko však bude ináč. Musia sa urobiť ďalšie testy protipožiarnej techniky, zlepšiť ju. Stavbári sa vrátia aj do už dokončených priestorov, aby opravili svoje nedostatky. Daldrup chce siedmy termín dokončenia tretieho najväčšieho letiska v Nemecku oznámiť v polovici decembra. Jeho pôvodný názov Airport Berlin-Brandemburg sa zmenil na Letisko a Brandt a teraz sa uvádza len stručne BER.

Podľa denníka Tagesspiegel prvých cestujúcich v ňom vybavia na let asi v roku 2021.

Odborné kontroly na letisku odhalili nové vážne nedostatky. Ide o nespoľahlivosť jeho technických systémov, predovšetkým protipožiarnych, v severnom termináli pre cestujúcich. Nedostatočné je vetranie, reklamácie sú na pohyblivé schody a nespoľahlivé požiarne hlásky. V správe sa ďalej konštatuje, že rovnaké chyby sa môžu skrývať aj v iných častiach letiskových hál.

Nejde len o čiastkové a nepodstatné nedostatky. Systémové chyby sa prejavili už v procese vypracúvania projektu. Stavebné firmy ich ešte znásobili.

Výstavba letiska sa v krajine zaradila medzi najdlhšie rozostavané diela za posledných 50 rokov.

Predlžovanie budovania letiska sa prejavilo aj na raste nákladov. V pôvodne schválenom projekte sa malo postaviť za 2,83 miliardy eur. Koncom roku 2014 sa náklady zvýšili na 4,3 miliardy eur.

Kontrolóri po zhodnotení kvality stavby popísali jej nedostatky na 400 stránkach. Pred troma rokmi v júni sa náklady na letisko vyšplhali na 6,9 miliardy eur. Táto suma by mala byť konečnou. Podobnou "večnou" stavbou bola aj budova Labskej filharmónie (Elbphilharmonie) v Hamburgu.

V štúdii o realizovateľnosti projektu z roku 2005 experti uviedli, že sa objekt dá postaviť za 186 miliónov eur. Pri podpisovaní zmluvy objednávateľa so stavebnou firmou v roku 2006 cena stúpla už na 241,3 milióna eur. Prví návštevníci mali prísť na koncerty do jej sál v roku 2010. Po niekoľkých odkladoch bola budova filharmónie dokončená a odovzdaná objednávateľovi 31. októbra 2016. A prvý koncert sa uskutočnil 17. januára tohto roku. Napokon stála 575 miliónov eur.

Predlžovanie termínu dokončenia stavby však spôsobili aj dodatočné zmeny, s ktorými prichádzal investor.