Bratislava 3. decembra (TASR) - Najzávažnejším zistením Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) v predchádzajúcom školskom roku bolo zanedbávanie povinnej školskej dochádzky v niektorých súkromných základných školách. Počas inšpekcie bola na vyučovaní prítomná len tretina žiakov a evidencia dochádzky nebola vedená korektne. Inšpekcia zároveň identifikovala vážne nezrovnalosti v úväzkoch učiteľov. Vyplýva to zo správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania za školský rok 2024/2025.
„Na základe závažných nedostatkov zistených pri výkone školskej inšpekcie boli hlavnou školskou inšpektorkou podané návrhy na vyradenie deväť škôl (z toho bolo päť súkromných základných škôl, dve súkromné základné umelecké školy a dve súkromné stredné odborné školy) zo siete škôl a školských zariadení SR. Taktiež hlavná školská inšpektorka podala zriaďovateľovi jednej základnej školy návrh na odvolanie riaditeľa,“ priblížila ŠŠI.
Inšpekcia sa v uplynulom školskom roku zamerala najmä na kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu na školách. Ten podľa správy dosiahol najnižšie hodnotenie zo všetkých sledovaných oblastí. „Na školách vrátane gymnázií, ktoré majú pripravovať žiakov na vysokoškolské štúdium, stále prevažuje vyučovanie zamerané na sprostredkovanie množstva informácií,“ uviedla ŠŠI. Tento spôsob vzdelávania sa podľa nej negatívne prejavuje na čitateľskej gramotnosti, kritickom myslení aj na celkovej úrovni kognitívnych schopností žiakov.
ŠŠI upozornila aj na nedostatočné poskytovanie podporných opatrení. „Hoci v základných školách tvoria žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami tretinu všetkých žiakov, podporné opatrenia boli poskytované len 14 percentám z nich,“ skonštatovala. Dodala, že najvýraznejšie nedostatky sa prejavili v školách so žiakmi z marginalizovaných rómskych komunít. Inšpekcia zároveň v troch základných školách identifikovala prípady nedodržania princípu rovného prístupu a segregačných praktík.
Výsledky dotazníkových prieskumov poukázali na to, že takmer pätina žiakov základných a stredných škôl sa v školskom prostredí necíti dobre a bezpečne. U žiakov sa často vyskytuje stres, úzkosť a nízka dôvera vo vlastné schopnosti, čo podľa ŠŠI môže súvisieť s nedostatočnou podporou zo strany učiteľov, nepriaznivou atmosférou v triedach či vysokými nárokmi na výkon.
Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská predložila správu ministrovi školstva Tomášovi Druckerovi (Hlas-SD) 30. novembra. Ministerstvu zaslala aj oznámenie o krátení normatívneho príspevku pre troch zriaďovateľov základných škôl a päť stredných odborných škôl. Dôvodom bola nízka odbornosť vyučovania, nesúlad školského vzdelávacieho programu so štátnym vzdelávacím programom alebo kombinácia oboch nedostatkov.
Inšpekcia počas uplynulého školského roka preverila 1040 štátnych, 149 súkromných a 98 cirkevných škôl a školských zariadení, pričom celkovo vykonala 1287 inšpekcií.