Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. december 2025Meniny má Nadežda
< sekcia

Rezort školstva: Problémom sú chýbajúci osobní asistenti, nie učitelia

Na snímke ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová (SNS) . Foto: TASR/Martin Baumann

Ministerstvo zároveň doplnilo, že s rezortom práce rokuje o tom, aby umožnil osobným asistentom pomáhať žiakom aj v prostredí základných a stredných škôl.

Bratislava 16. januára (TASR) - Kľúčovým problémom sú chýbajúci osobní asistenti žiaka. Uviedlo to Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR v reakcii na tvrdenia nezaradenej poslankyne Národnej rady (NR) SR Veroniky Remišovej a Jany Žitňanskej, ktoré pôsobia v mimoparlamentnej strane Za ľudí.

"Kľúčovým problémom sú chýbajúci asistenti pre žiakov. Osobnú asistenciu na základných a stredných školách teda musia žiakom poskytovať rodičia, iní pracovníci, učitelia alebo asistenti učiteľa, ktorí však často na túto činnosť nemajú potrebnú kvalifikáciu," zdôraznil rezort školstva.

Vysvetlil tiež, že pokiaľ asistentov učiteľa zabezpečuje rezort školstva, osobných asistentov pre žiakov zabezpečuje rezort práce. "V súčasnosti je na školách absolútny nedostatok práve osobných asistentov pre žiakov. Rezort práce totiž umožňuje osobným asistentom pôsobiť na vysokých školách, avšak nie na stredných a základných školách," skonštatovalo MŠVVaŠ.

Ministerstvo zároveň doplnilo, že s rezortom práce rokuje o tom, aby umožnil osobným asistentom pomáhať žiakom aj v prostredí základných a stredných škôl. "Zároveň už dlhodobo upozorňujeme na potrebu opätovného zavedenia inštitútu zdravotnej sestry na školách, ktorý je však v gescii ministerstva zdravotníctva," poznamenalo MŠVVaŠ.

Rezort vysvetlil, že pokiaľ ide o samotných asistentov učiteľa, tí majú za úlohu pomáhať učiteľom realizovať vzdelávací proces v rôznorodých triedach. Na ich financovanie nad rámec povinného normatívneho financovania podľa vlastných slov poskytol dodatočných 29 miliónov eur zo štátneho rozpočtu a do 50 miliónov eur z eurofondov. "Tieto sumy vysoko prevyšujú celkový dopyt po asistentoch učiteľa, ktorý školy nahlásili vo výške okolo 58,8 milióna eur," skonštatoval.

V súvislosti s počtom asistentov učiteľa vysvetlil rezort, že v tomto roku ich má o 1000 škôl viac než v minulom a na žiadnej škole ich nie je menej než v roku predtým. Pripomenul tiež zvýšenie platov od 1. januára 2020 o desať percent, ktoré sa vzťahovalo aj na asistentov učiteľa.

Remišová a Žitňanská vo štvrtok predstavili novelu zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. Tá má zaviesť nárokovateľnosť na asistentov učiteľa. Zmeniť sa má ustanovenie, podľa ktorého ministerstvo "môže prideliť", a to na "pridelí" finančné prostriedky na asistenta učiteľa.

Remišová tvrdí, že v súčasnosti len 44 percent žiadostí o pridelenie finančných prostriedkov na asistentov učiteľa je pokrytých, pričom celý proces prideľovania prostriedkov je netransparentný.

Nárokovateľnosť škôl na asistentov učiteľa sa má zlepšiť, tvrdí V.Remišová


Novela zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení má zaviesť nárokovateľnosť na asistentov učiteľa. Zmeniť sa má ustanovenie, podľa ktorého ministerstvo "môže prideliť", a to na "pridelí" finančné prostriedky na asistenta učiteľa. Novelu predložila do Národnej rady (NR) SR nezaradená poslankyňa Veronika Remišová, pôsobiaca v mimoparlamentnej strane Za ľudí.

Remišová tvrdí, že v súčasnosti len 44 percent žiadostí o pridelenie finančných prostriedkov na asistentov učiteľa je pokrytých, pričom celý proces prideľovania prostriedkov je netransparentný.

"Právomoc ministerstva školstva rozhodnúť o pridelení, respektíve o nepridelení, finančných prostriedkov pre inštitút asistenta učiteľa spôsobuje neistotu nielen pre riaditeľov základných a stredných škôl, ktorí rozhodujú o prijatí, respektíve neprijatí, dieťaťa so zdravotným postihnutím, v tom, či dostanú žiadané finančné prostriedky na asistenta učiteľa, ale najmä pre rodičov dotknutého dieťaťa," argumentuje Remišová v dôvodovej správe k predloženej novele.

Návrh podľa nej odstraňuje zjavné porušovanie práv osôb so zdravotným postihnutím zakotvených v Dohovore OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý Slovenská republika ratifikovala.

Zdôraznila tiež, že asistent učiteľa je z princípu určený žiakovi na základe jeho zdravotného postihnutia či špecifických potrieb.