Šanghaj 12. novembra (TASR) - Každoročný nákupný festival v Číne, tzv. deň nezadaných (Singles' Day), sa blíži ku koncu po viac ako mesiaci akcií na najväčších internetových platformách. Tento rok však nedokázal vyvolať nadšenie spotrebiteľov. TASR o tom informuje na základe správ AP a Reuters.
Analytici pozorne sledujú výdavky na Deň nezadaných ako ukazovateľ situácie v širšej ekonomike. Tento rok sa obdobie zliav a výpredajov začalo už 9. októbra, o niekoľko dní skôr ako v roku 2024, a končí sa tento týždeň.
Spotrebitelia v Číne však len opatrne utrácajú pre obavy o istotu príjmov a dlhotrvajúcu krízu v sektore nehnuteľností. To sťažilo snahy obchodníkov prinútiť ľudí, aby si otvorili peňaženky, preto agresívnejšie zavádzali zľavy a predĺžili výpredaje.
Mnohé internetové obchody odštartovali tento rok Deň nezadaných, ktorý sa pôvodne vzťahoval len na 11. novembra, už v prvej polovici októbra, čím sa stal doteraz najdlhším nákupným festivalom.
Minuloročné tržby z vtedy najdlhšieho nákupného festivalu dosiahli 1,44 bilióna jüanov (174,76 miliardy eur), čo bolo o 26 % viac ako rok predtým, uviedol čínsky poskytovateľ údajov o maloobchode Syntun. Tento rok kombinované hrubé tržby presiahli 1 bilión CNY do 31. októbra.
Zatiaľ čo v minulosti najväčšie platformy usporadúvali galavečery na oslavu rekordných predajov, v uplynulých pár rokoch prestali internetoví giganti vrátane Alibaby a JD.com zverejňovať svoje tržby.
JD.com v stredu uviedol, že jeho obrat dosiahol „nové maximum“, pričom počet používateľov, ktorí zadali objednávky, sa zvýšil o 40 % a počet objednávok stúpol takmer o 60 %.
Platformy Alibaby - Tmall a Taobao ponúkajú zľavy do 14. novembra, ale zatiaľ nezverejnili žiadne informácie o svojich výsledkoch za Deň nezadaných. Alibaba uviedla len toľko, že 35 značiek vrátane Nike a L'Oreal predalo v prvej hodine nákupného festivalu tovar v hodnote viac ako 100 miliónov CNY.
No hoci nárast predaja na Deň nezadaných nie je taký silný, ako býval, tržby za október a november stále predstavujú približne 30 % až 40 % ročných tržieb mnohých značiek v Číne.
V snahe prilákať verných zákazníkov, aby ešte viac nakupovali, Alibaba v októbri sľúbila dotácie vo výške 50 miliárd CNY špeciálne pre svojich 53 miliónov členov programu 88VIP. Minulý týždeň spoločnosť uviedla, že počas nákupného festivalu došlo medzi členmi 88VIP k nárastu denných aktívnych kupujúcich o 9 % oproti predchádzajúcemu roku.
Aplikácia Taobao, spoločnosti Alibaba, tento rok spustila predaje súvisiace s Dňom nezadaných vo viac ako 20 krajinách sveta. Je to súčasť snahy čínskych elektronických obchodov o rast predaja v zahraničí vzhľadom na vlažný výhľad na spotrebiteľské výdavky doma.
V Londýne usporiadala aplikácia AliExpress, ktorá patrí Alibabe, živý prenos na podporu predaja zberateľských bábik Labubu, Crybaby a SkullPanda. Bábiky Labubu sa v utorok (11. 11.) rozleteli z regálov počas živého nákupného prenosu v Londýne. Ich predaj v Spojenom kráľovstve sa v októbri zvýšil medziročne o 1500 % a celkový predaj zberateľských hračiek v prvej polovici tohto roka vzrástol o 300 %.
(1 EUR = 8,2397 CNY)