< sekcia Nitriansky kraj

Vážnejšie zmeny v nitrianskej doprave sa do volieb zrejme neudejú

Ilustračné foto. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Radnica má za straty v mestskej autobusovej doprave v roku 2013 zaplatiť viac ako 1,8 milióna eur.

Nitra 13. septembra (TASR) – Nitrianska radnica nie je spokojná s výškou sumy, ktorú dopláca za výkony vo verejnom záujme v mestskej autobusovej doprave (MAD). Do akciovej spoločnosti Arriva Nitra, ktorá v Nitre zabezpečuje MAD, preto magistrát posiela pravidelné kontroly. Posledná zistila viaceré nedostatky pri účtovaní nákladových i príjmových položiek či odpisov. Ani jedno zo zistených pochybení však neumožňuje znížiť doplatok, ktorý si Arriva vyúčtovala.

Radnica má za straty v mestskej autobusovej doprave v roku 2013 zaplatiť viac ako 1,8 milióna eur. Ide o náklady, ktoré dopravcovi vznikli pri poskytovaní výkonov vo verejnom záujme, teda pri uplatňovaní rôznych zliav na cestovnom. Vlani pritom už mesto zaplatilo Arrive vyše dva milióny eur.

„Vždy nás zarazí výška doplatku. Pred niekoľkými rokmi to bolo okolo 45 miliónov korún, dnes je to cez tri a pol milióna eur. Je tam teda značný nárast, aj keď si uvedomujeme zvyšovanie ceny nafty a ďalších vstupov. Každý rok preto chodí do spoločnosti Arriva hlavný kontrolór a nikdy sa nič zásadné nenájde,“
konštatoval nitriansky viceprimátor Štefan Štefek.

Podľa jeho slov by radnica mala ekonomiku dopravcu viac pod kontrolou, keby bola vlastníkom aspoň časti jeho akcií. Výšku nákladov v MAD však môže aspoň čiastočne ovplyvniť aj bez toho.

„Ako mesto máme k dispozícii dva nástroje na zníženie doplatku. Ten prvý je úprava taríf čiže zmena cenového výmeru. Naposledy sa robila v roku 2012, keď sa cestovné upravovalo smerom nahor, ale aj nadol a keď sme vychádzali v ústrety a znižovali cestovné dôchodcom, držiteľom Jánskeho plakiet, politickým väzňom a ďalším skupinám cestujúcich. Ten druhý nástroj je grafikon. Možno bude treba vyhodnotiť, ako nám jazdia autobusové linky naplnené,“ domnieva sa Štefek. Ako však dodal, k zásadnejším zmenám vo fungovaní MAD v Nitre zrejme už pred novembrovými komunálnymi voľbami nedôjde a bude ich riešiť až budúce mestské zastupiteľstvo.

Zároveň upozornil, že vysoké doplatky mesta za mestskú autobusovú dopravu súvisia aj s rozsiahlou modernizáciou vozidlového parku. „Treba povedať, a to je po skúsenostiach z celého Slovenska, že sme asi jediné krajské mesto, ktoré má všetky autobusy klimatizované a nízkopodlažné. A prináša to zrejme aj svoje výsledky, pretože sme tiež jediné krajské mesto, kde sa z roka na rok zvyšuje počet prepravených osôb v mestskej autobusovej doprave,“ dodal Štefek.

TASR sa pokúsi získať stanovisko a. s. Arriva.