< sekcia Prešovský kraj

Držiteľ Krištáľového krídla daroval levočskému múzeu školstva Pinf Hry

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Henrich Mišovič

Pinf Hry podľa odboru komunikácie a protokolu MŠVVaŠ SR pomáhajú deťom s mentálnym postihnutím a špeciálnymi vzdelávacími potrebami.

Levoča 14. júla (TASR) - Deti so špeciálnymi potrebami majú novú možnosť vzdelávania sa. Múzeum špeciálneho školstva v Levoči získalo bezplatný softvér edukatívnej hry - Pinf Hry. Dar vo forme šiestich licencií poskytol jeho autor, Ondrej Vrábel, najmladší ocenený Krištáľovým krídlom v roku 2017. Slávnostné odovzdanie sa konalo 9. júla v Múzeu špeciálneho školstva v Levoči za účasti Ondreja Vrábla a Jána Kyseloviča, generálneho riaditeľa Centra vedecko-technických informácií SR, ktorého je levočské múzeum organizačnou súčasťou. TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR.

„Nášmu múzeu sa podarilo nadviazať spoluprácu s Ondrejom Vráblom, najmladším držiteľom Krištáľového krídla za filantropiu v roku 2017. Autor špeciálneho softvéru Pinf Hry nám bezplatne daroval šesť licencií. Tie budú súčasťou zážitkových aktivít edukatívneho programu Inakosť bez hraníc, určených školským skupinám a rodičom detí vo veku od šiestich rokov,“ uvádza vedúca Múzea špeciálneho školstva v Levoči Štefánia Petreková.

Pinf Hry sa zrodili pred siedmimi rokmi. Vrábel mal 11 rokov. Inšpiráciou na ich tvorbu mu bola blízka príbuzná s detskou mozgovou obrnou. „Všimol som si, že lepšie reaguje, keď sa jej písmenká a obrázky ukazovali na počítači,“ spomína Vrábel, vtedy študent osemročného Gymnázia L. Novomeského v Senici. Naprogramoval jej jednoduchú hru, pri ktorej sa dokázala na učenie sústrediť dlhšie. „Táto pozitívna spätná väzba ma vyburcovala k ďalšiemu rozvíjaniu a zdokonaľovaniu softvéru,“ hovorí Vrábel.

Pinf Hry podľa odboru komunikácie a protokolu MŠVVaŠ SR pomáhajú deťom s mentálnym postihnutím a špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Sú im pomocníkom pri čítaní, rozoznávaní farieb či jednoduchej matematike. Orientovať ich v čase a priestore dokážu formou, ktorá je im veľmi blízka. Špeciálny softvér pokrýva písanie, čítanie, logické uvažovanie, budovanie slovnej zásoby, rozoznávanie farieb, rozlišovanie pravej a ľavej strany, matematické operácie, logiku, jemnú motoriku a ďalšie zručnosti, ako sú práca s časom, práca s kalendárom či plánovanie.

„V súčasnosti je už dostupných 23 hier a využívajú sa vo viacerých školách a domácnostiach. Na Slovensku je to približne 1500 domácností. Okrem slovenčiny sú moje hry dostupné aj v ďalších 12 jazykoch,“ dodáva ich autor. Aktuálne softvér pomáha v špeciálnych školách, denných stacionároch a centrách pre ľudí s mentálnym postihnutím. Vrábel neustále testuje ďalšie hry, vylepšuje ich a dopĺňa ďalšie jazykové mutácie.