< sekcia Prešovský kraj

Orlica Anička zvládla aj prelet ponad vojnové zóny Blízkeho východu

Na ilustračnej snímke orol krikľavý Foto: TASR/Pavol Bendík

Zatiaľ majú ochranári dostatočné pokrytie signálom siete GSM, cez ktorú dostávajú údaje prichádzajúce priamo od Aničky, konkrétne zo solárnej vysielačky, ktorú má umiestnenú na tele.

Vysoké Tatry 7. októbra (TASR) – Orlica Anička zvládla 500-kilometrový prelet ponad vojnové zóny Blízkeho východu.

Riaditeľ Správy Tatranského národného parku Pavol Majko informoval, že najprv obletela najvýchodnejší záliv Stredozemného mora na juhu Turecka. "Tu, nad Osmanskou provinciu, kde prečkala noc, je križovatka sťahovavých vtákov, teda aj orlov krikľavých," objasnil Majko.

Trasu orlice môžete sledovať na stránke TANAPu.

V dlhej púti na svoje zimoviská sa na tomto mieste stretávajú orly zo západného Turecka s našimi zo severu a s orlami z východu. Tu už letia spoločne vo svojom migrujúcom koridore na juh. "Anička si to odtiaľ namierila na hrebene vysokých hôr do Sýrie. Ľahký vetrík vanúci od mora vytvára v úbočiach laminárne prúdenie. Tu využila svoje majstrovstvo v akomsi bezmotorovom svahovom lietaní a vyrovnala sa aj s nepríjemnými turbulenciami, ktoré boli vyvolané terénnymi prekážkami. Nocovala ešte v podhorí Sýrie," priblížil Majko.

Zatiaľ majú ochranári dostatočné pokrytie signálom siete GSM, cez ktorú dostávajú údaje prichádzajúce priamo od Aničky, konkrétne zo solárnej vysielačky, ktorú má umiestnenú na tele. Preletela podľa Majka horúce konfliktné vojenské územie v dĺžke 500 kilometrov, od Sýrie až po pásmo Gazy. "V blízkosti Tel Avivu sa vyhýbala dvom veľkým letiskám. Jedno je civilné, druhé vojenské. Minulý rok blízko letísk miestni ornitológovia pozorovali niekoľkotisícový ťah orlov krikľavých. Takže v tomto koridore Anička neletí do Afriky sama," dodal Majko. 

Ďalšiu noc prespala už v púštnych podmienkach, v blízkosti Suezského prieplavu. Ochranári sú zvedaví, ako sa tu popasuje s preletom vodnej morskej hladiny. Tento najsledovanejší slovenský orol krikľavý si do palubného denníka zapísal v pondelok (6.10.) už 19. deň lietania.