Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Prešovský kraj

Milovníci historických vozidiel súťažili v jazde zručnosti

Súťaž zručnosti Foto: TASR/Tomáš Doboš

K najstarším vozidlám súťaže patril Ford A z roku 1928, Aero 500 z roku 1932 či motocykle z 30. rokov.

Vranov nad Topľou 26. júla (TASR) - Československá klasika, ale i veterány svetových značiek zavítali v sobotu do Vranova nad Topľou. Milovníci historických vozidiel tu súťažili v jazde zručnosti.

Súťažné podujatie je súčasťou Jazdy spoľahlivosti, na ktorú sa dnes vydalo z Košíc do Vranova približne 50 veteránov. Mali medzi nimi zastúpenie nielen autá, ale i historické motocykle.

"Jazda zručnosti vo Vranove pozostáva zo slalomu, vjazdu a cúvania do garáže a prejazdu doskou. Špecifikum súťaže je v tom, že každá posádka si časomieru spúšťa a zastavuje sama," informoval TASR spoluorganizátor podujatia Vladimír Burcin.

K najstarším vozidlám súťaže patril Ford A z roku 1928, Aero 500 z roku 1932 či motocykle z 30. rokov. Zaujali aj divácky atraktívne kúsky, ku ktorým patrili Lady niekdajšej verejnej bezpečnosti s autentickými majákmi.

Jazdecké umenie tu predviedol aj Jaroslav Krajňák na majestátnom Auburne. "Autíčko je americké, sú to 60. roky. Je to trojlitrový 'benziňák', osemvalec v super stave a k tomu automat, čiže naozaj veľmi pohodlné auto," podotkol hrdý majiteľ. Spotreba silného veterána sa už však vymyká dnešným štandardom. Vie sa totiž vyšplhať až na 25 litrov paliva na 100 kilometrov.

Československú klasiku dnes zastupujú vo Vranove motocykle Jawa, autá Tatry a Škody. Niektoré kedysi vyrábali bez pevnej strechy v štýle kabrioletu. Takou je napríklad Felícia z roku 1960, s ktorou dorazil na Horný Zemplín Július Cako. Za dnešnými autami už tento veterán značne zaostáva, ale limitujúce jazdné vlastnosti vynahrádza vlastníkom pocit neba nad hlavou.

Pozornosť návštevníkov podujatia dnes budila aj Tatra 75, ktorá sa vyrábala v rokoch 1934 až 1939. "Bolo to také luxusnejšie auto na tú dobu. Mala štvoro dverí, väčšina automobilov na trhu iba dvoje. Vozidlá mali v tom čase bežne objem 1200, 1300 kubíkov, táto Tatra až 1700 kubíkov," ozrejmil Cako. Výsadou tohto modelu boli zároveň hydraulické brzdy oproti bežne používaným mechanickým a dve rýchlostné páky.

Historické vozidlá sa podvečer presunuli z okraja mesta, kde prebehla jazda zručnosti, do centra Vranova. Verejnosť tu hlasovaním rozhodne o najkrajšom veteránovi podujatia. V jeho závere zároveň ocenia organizátori víťazov spomínanej súťaže.