Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 5. december 2025Meniny má Oto
< sekcia Videá a prenosy TASR TV

R.Raši vidí aj pri investícii Volva príklad na zmenu volebného systému

Richard Raši. Foto: TASR - Martin Baumann

Poukázal na to, že pri súčasnom jednom volebnom obvode môžu byť v NR zvolení teoreticky výlučne poslanci z Bratislavy.

Valaliky 24. októbra (TASR) - O potrebe zmeny volebného systému a väčšieho zastúpenia regiónov v parlamente svedčia podľa predsedu Národnej rady (NR) SR Richarda Rašiho (Hlas-SD) aj problémy a chyby, ktoré sa vyskytli v procese prípravy investície automobilky Volvo pri Košiciach zo strany štátu za bývalej vlády. Raši to uviedol po piatkovej pracovnej návšteve v budovanom priemyselnom parku Valaliky.

Poukázal na to, že pri súčasnom jednom volebnom obvode môžu byť v NR zvolení teoreticky výlučne poslanci z Bratislavy. „Aj preto treba urobiť zmenu, aby si každý región, či už kraj a možno aj každý okres, mohol navoliť svojich zástupcov, ktorí aj pri takýchto investíciách budú tými, ktorí budú na to dohliadať, pretože im na tom naozaj záleží,“ povedal Raši.

Pri príprave investície Volva poukázal na nastavenie nereálnych termínov v investičnej zmluve, zlý manažment prípravy a realizácie projektu, čo konštatoval aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Spomenul aj nepripravenosť na vysokú hladinu spodnej vody v území, čo si vyžiadalo dodatočné náklady v desiatkach miliónov eur. „Toto je výborný príklad toho, ako Richard Sulík ako minister hospodárstva za SaS, strany, ktorá je bratislavská, nedohliadol na to, aby nejaká externá firma vykonala všetko tak, aby investícia Volva išla načas a stála toľko, koľko stáť mala, aby sa zo strany štátu nepredražila,“ povedal Raši.



Na kontrolnom dni vo Valaliky Industrial Park (VIP) bol s predsedom výboru NR SR pre hospodárske záležitosti Róbertom Pucim a poslancom Igorom Šimkom (obaja Hlas-SD). Raši ocenil nové vedenie štátnej spoločnosti VIP s tým, že sa napriek všetkým problémom z ich strany všetko plní. „Je dobrá koordinácia aj s investorom, s Volvom a naozaj, prešli sme si celú tú časť, ktorá je v rukách a na zodpovednosti štátu,“ povedal Raši. Doplnil, že okolo priemyselného parku pôjde 14-kilometrový cyklochodník, veľká investícia je do ciest, vznikajú nové zastávky železničnej dopravy a v blízkosti je aj širokorozchodná trať, čo má veľký význam aj z hľadiska povojnovej obnovy Ukrajiny.

Poslanec Puci vyjadril pripravenosť pomôcť v NR SR, „aby sme pomohli urýchliť celý tento proces výstavby priemyselného parku, aby ten termín december 2026, ktorý bol pôvodne plánovaný, bol aj naozaj splnený, aby tá výroba tu už začala a ľudia našli prácu aj na východe Slovenska“.

Poslanec Šimko uviedol, že cestná infraštruktúra tvorená cestami II. a II. triedy za takmer 100 miliónov eur je vybudovaná z úrovne VIP a treba ju prevziať. „Ja naozaj chcem poprosiť, aby si uvedomili dôležitosť tí, ktorí sú podpísaní pod memorandom, čiže Košický samosprávny kraj, pán predseda Rastislav Trnka a zároveň aj mesto Košice, pán primátor Jaroslav Polaček, aby brali ohľad na to, že táto infraštruktúra sa tu vybuduje, niečo sa im má odovzdať a na druhej strane treba poskytnúť súčinnosť,“ povedal.

Hromadná doprava z úrovne kraja by podľa neho mala reflektovať najmä obnoviteľné zdroje energie, ako sú elektrické autobusy. V prípade cyklotrás konštatoval, že 14 kilometrov vybudovala VIP, ale upozornil, že ďalší kilometer má vybudovať mesto a dva kilometre KSK.

Oficiálna výstavba priemyselného parku vo Valalikoch, kde bude Volvo vyrábať elektromobily, sa začala vo februári 2023. Výstavbu pripravuje spoločnosť VIP založená Ministerstvom hospodárstva (MH) SR.