< sekcia Publicistika

HRABKO: Budaj je na dobrej ceste, aj keď stále nemá podporu Sme rodina

Juraj Hrabko v TASR TV Foto: TASR

Je to v rámci Európskej únie, ktorej členom je Maďarsko aj Slovensko, takže je to v istom zmysle aj naša diaľnica. Osobne som rád, že je to dobudované, povedal v TASR TV Juraj Hrabko.

Bratislava 28. októbra (Teraz.sk) – Kompromisné riešenie reformy národných parkov, ktoré ponúkol minister životného prostredia Ján Budaj v spoločnom memorande s ministrom pôdohospodárstva Samuelom Vlčanom (obaja OĽaNO) má šancu na schválenie v parlamente, aj keď stále nemá prisľúbenú podporu poslancov hnutia Sme rodina. V diskusii na TASR TV to povedal publicista Juraj Hrabko.

„Nádej, že to úspešne dokončí, stále ostáva. Môžem iba zopakovať, že sa to robí práve tak, ako sa o to snaží minister Budaj. Už pripustil aj to, že návrh môže prejsť aj bez podpory poslancov Borisa Kollára, ale tú dohodu ďalej hľadá,“ povedal Hrabko.



Cenou za hľadanie kompromisu, ktorý by mohol v parlamente získať podporu koaličných, prípadne aj niektorých opozičných poslancov, je podľa Hrabka najmä odsunutie niektorých krokov reformy v čase. Na druhej strane, Budaj sa podľa neho aktívne snaží dohodu dosiahnuť, pretože chce, aby po ňom ostala v rezorte životného prostredia pozitívna stopa. „Má šancu, je to skúsený politik a myslím, že sa dokáže dohodnúť. Je to podľa mňa na dobrej ceste,“ tvrdí Hrabko.



Horšie je na tom podľa neho snaha štátu o zvýšenie podielu zaočkovaných ľudí v regiónoch a zásadnú zmenu podľa neho neprinesie ani aktuálny apel premiéra Eduarda Hegera (OĽaNO). Predseda vlády vyzval na očkovanie najmä ľudí nad 50 rokov a zároveň upozornil, že očkovaním ľudia pomáhajú aj svojmu regiónu, aby sa nedostal v Covid automate do pásma s vyššími obmedzeniami.

Podľa Hrabka sa očkovacia kampaň na Slovensku začala nešťastne, keď sa začiatkom roka, v čase nedostatku vakcín, ako prví očkovali politici a celebrity. „Toto zrejme viacerým očkovanie odcudzilo,“ poznamenal Hrabko s tým, že v tom čase mnohí ľudia považovali vakcíny za experimentálne a nedôverovali im.

„Najlepšie neskončila očkovacia lotéria, reklama k očkovaniu nestojí za nič. Dnes už vláda nemá k dispozícii dobré riešenie, možno iba drahé riešenie,“ naznačil Hrabko.

Na otázku, či nie je problémom aj malá podpora očkovacej kampane zo strany opozície, publicista reagoval, že v konečnom dôsledku je zodpovednosť vždy na vládnej koalícii. „Ak sa vláde nedalo dohodnúť s opozíciou, aj tak ju to nezbavuje zodpovednosti,“ tvrdí Hrabko.


Odvolávanie ministra a maďarská diaľnica


Opozícia v parlamente neuspela s návrhom na vyslovenie nedôvery ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi (SaS). Podľa Hrabka sa takýto výsledok hlasovania dal vopred očakávať. „Opozícia nemôže robiť personálnu politiku vo vládnej koalícii, to si musí vládna koalícia riešiť sama ak vidí, že k tomu existuje dôvod. Tak, ako vo všetkých podobných diskusiách v parlamente, sa tam objavili veci, ktoré s témou vôbec nesúviseli,“ poznamenal.

Minister hospodárstva podľa Hrabka nemá v kompetencii kompenzačné opatrenia určené rodinám ohrozeným zdražovaním energií, tie by v budúcnosti mohol riešiť rezort sociálnych vecí. „Ale úlohou ministra hospodárstva je, aby bolo všetkého dosť,“ pripomenul riziko, že v prípade mimoriadne tvrdej zimy možno bude nevyhnutné dočasne vypnúť plyn niektorým veľkým priemyselným podnikom. „Čo sa týka dodávok plynu, rozhodne by bolo lepšie pre všetkých, keby bola zima mierna,“ poznamenal Hrabko.

Na informáciu, že Maďarsko dokončilo posledný úsek diaľnice, ktorou je možné cestovať z Košíc do Bratislavy a naspäť, Hrabko reagoval slovami, že je to pozitívna správa. „Je to v rámci Európskej únie, ktorej členom je Maďarsko aj Slovensko, takže je to v istom zmysle aj naša diaľnica. Aj keď je na území Maďarska. Osobne som rád, že je to dobudované,“ povedal.

„Samozrejme, ostane hanbou, že cez Maďarsko sa dá dostať a Slovensko nemá jednu vnútroštátnu diaľnicu, ktorá by spájala východ so západom,“ dodal Hrabko. Ak by Slovensko začalo svoju diaľnicu stavať na juhu a nie severe Slovenska, bolo by podľa neho schopné postaviť ju skôr a lacnejšie. „Nebolo by treba stavať toľko tunelov. Tým by sa to zlacnilo a zrýchlilo, ale takto bolo rozhodnuté a teraz neostáva nič iné, iba to dokončiť,“ uzavrel Hrabko.