Quantcast
< sekcia Publicistika

KOMENTÁR J. HRABKA: Slovensko v núdzi

Komentár Juraja Hrabka Foto: Teraz.sk

Udržiavaním núdzového stavu v podstate vláda núdzový stav dehonestuje. Nehovoriac o tom, že podmienky na jeho udržiavanie neexistujú, píše J. Hrabko.

Oddnes platia dve nové vyhlášky hlavného hygienika J. Mikasa - o obmedzeniach pri hromadných podujatiach a obmedzeniach prevádzok. Pravdupovediac, takmer nikoho však už veľmi nezaujímajú a ani nemajú prečo. Hlavnou výnimkou sú podnikatelia prevádzok a organizátori hromadných podujatí, ktorí - kým súd nerozhodne inak - sa vyhláškami musia riadiť. Netreba im však vôbec závidieť, keďže napríklad vyhláška, „ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k obmedzeniam hromadných podujatí,“ bola počas jedného mesiaca menená už tri razy.

Faktom je, že oddnes majú o čosi ľahšie, keďže medzi osoby OP+ už hlavný hygienik zaradil aj osoby, ktoré prekonali Covid-19 v období pred nie viac ako 180 dňami a zároveň sa môžu preukázať negatívnym testom. Inými slovami, do kategórie OP+ sa už zmestia ľudia s až ôsmimi možnosťami. Čo znamená iba toľko, že je skôr kategóriu OP+ lepšie zrušiť, ako ju neustále rozširovať - aby to neskončilo tak, že postupom času budú do nej patriť už aj nezaočkovaní ľudia.

Komplikovanejšie je to s vyhláškou upravujúcou obmedzenia prevádzok, tu však stačí povedať, že kreativite sa medze nekladú a každý podnikateľ sa beztak zariadi po svojom. Naopak, otázka k čomu je alebo komu má slúžiť pretrvávajúci núdzový stav - za nových okolností a poznatkov - je namieste.

Udržiavaním núdzového stavu v podstate vláda núdzový stav dehonestuje. Nehovoriac o tom, že podmienky na jeho udržiavanie neexistujú - vláda ho zaviedla za celkom inej situácie ako je dnes. Hlavným dôvodom bolo oficiálne to, „že Slovenská republika sa opäť nachádza na prahu humanitárnej katastrofy“. Preplneným nemocniciam vtedy malo zabrániť aj zníženie mobility, ktoré však už dávnejšie a prakticky vôbec neexistuje. Tohto slovenského špecifika je načase sa už zbaviť.

Navyše, podľa zákona vláda môže vyhlásiť núdzový stav „v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas“. To, že ho môže vyhlásiť najdlhšie na 90 dní neznamená, že 90 dní má alebo musí núdzový stav aj trvať. Nevyhnutný čas už vypršal, čo možno vyčítať aj z vyhlášok hlavného hygienika, ktorého opatrenia na zamedzenie šírenia vírusu sú už viac iba preto, aby boli - šíreniu vírusu totiž v praxi už nijako nezabraňujú.

Pre zachovanie aspoň zdania právneho štátu je isto lepšie núdzový stav zrušiť, ako ho nechať potichu vyhniť. Teda tak, že si jeho vyhnitie len málokto všimne. Aj preto, lebo keď vláda zavedie nový - čo nemožno časom vylúčiť - taktiež si ho potom nemusí nikto všimnúť. Ak vláda núdzový stav nezruší alebo ho nepredĺži, zanikne zo zákona na budúci týždeň. To, čo v takom prípade zostane a nevyhnije, bude ďalší zlý pocit. V čí neprospech je azda každému jasné.