Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Publicistika

Komentár Juraja Hrabka: Nestranný a nezávislý?

Komentár Juraja Hrabka Foto: Teraz.sk

J. Hrabko komentuje novelu zákona o regulácii v sieťových odvetviach.

Bez väčšieho záujmu verejnosti aj médií schválil parlament novelu zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Aj keď názov zákona odpudzuje od čítania novely, ide o významný predpis. Menia sa ním totiž nielen doterajšie pravidlá, ktoré sa týkajú každej domácnosti, ale aj posilňuje moc vlády nad úradom, ktorý má byť nezávislý. Všeobecne je známy pod skratkou ÚRSO.

Práve preto je aj novela zákona zaujímavá z pohľadu výkonu politiky, teda spravovania vecí verejných. Ako vždy, keď sa menia pravidlá hry. A novela ich mení zásadným spôsobom, možno aj v rozpore s europravidlami, podľa ktorých má byť ÚRSO z pochopiteľných dôvodov nezávislé od štátnej moci.

Napokon, chaos, ktorý vznikol v cenách energií začiatkom tohto roka a ktorý podporil aj premiér Fico verejným roztrhaním úradných faktúr, poukazuje prinajmenej na to, že politikom nezávislosť ÚRSO veľmi nechutí. Je to síce prirodzené, keďže rozhodnutia úradu sa dotýkajú veľkej väčšiny voličov a ich hnev voči zvýšeným cenám energií sa môže ľahko odraziť vo voľbách. Ale nesprávne aj z dôvodu, že vláda problémy v ÚRSO nerieši, ale iba odkladá.
Politické ovládnutie úradu bude po nadobudnutí účinnosti novely zákona aj oficiálne väčšie, ako bolo doteraz. Čo je, mimochodom aj jedným z dôvodov preto, aby zákon prezident nepodpísal, ale vrátil parlamentu na opätovné prerokovanie. Pretože paragraf, ktorý hovorí, že „Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať úrad pri vykonávaní jeho pôsobnosti,“ v zákone zostal aj naďalej.

Doteraz bola nezávislosť ÚRSO oficiálne a zákonne garantovaná aj tým, že jeho predsedu menoval a odvolával na návrh vlády prezident. To už platiť nebude, parlament mu túto kompetenciu novelou odňal, takže po novom bude predsedu ÚRSO menovať a odvolávať z funkcie vláda. Je nepochybné, že sa tým nezávislosť úradu nezvýši, ale zníži. Aby prezident neprišiel nakrátko, dostal v novele inú prácu – menovať a odvolávať členov a predsedu Regulačnej rady. Pri výkone tejto funkcie však členov rady môže vymenovať iba na návrh vlády a parlamentu a jej predsedu zase iba na návrh členov rady.

Dalo by sa uvažovať o tom, že zmena týchto pravidiel nie je až takou prekážkou nestrannosti a nezávislosti ÚRSO, keby platili aspoň ústavné pravidlá. Teda, že parlament kontroluje činnosť vlády, že vláda sa zodpovedá parlamentu a podobne. Je však verejným tajomstvom, že to tak nebolo, nie je a že reálne platí viac opak. Novela zákona o regulácii tak nereguluje iba dané odvetvia, ale reguluje hlavne politické vzťahy medzi prezidentom, parlamentom a vládou. Nedobrým spôsobom.