Bratislava 9. júla (Teraz.sk) - V porovnaní s prvou a druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 má Slovensko zoči-voči rozbiehajúcej sa tretej vlne oveľa lepšie možnosti ako jej čeliť.
povedal prof. Branislav Sitár v rozhovore pre Teraz.sk.
Ako fyzik a dátový analytik bol profesor Branislav Sitár pozvaný počas prvej vlny pandémie na jar 2020 Robertom Mistríkom do skupiny, ktorá koordinovala matematické simulácie Covid-19 na Slovensku.
Návrh stratégie riešenia pandémie Covid-19 v SR
(ideový koncept )
Návrh prináša efektívne dlhodobé riešenie pandémie Covid-19 na Slovensku využitím technických prostriedkov 21. storočia pri dobrovoľnej a aktívnej účasti občanov, samospráv aj podnikateľov. Môže tiež priniesť zvýšenie záujmu obyvateľov o dobrovoľnú vakcináciu. Slovensko má možnosť prežiť rok 2021 a aj ďalšie roky s nízkou prevalenciou ochorenia, až pokiaľ Covid-19 vo svete neustúpi. Popis konkrétnych technických opatrení je uvedený nižšie.
Ciele návrhu stratégie:
1. Nedopustiť, aby sa na Slovensku rozvinula tretia, prípadne ďalšie vlny, ktoré následne môžu spôsobiť tisíce zbytočných úmrtí, státisíce zbytočných ochorení, preťaženie zdravotníctva, zatvorené školy, kultúrne ustanovizne a ekonomické straty v stovkách miliónov eur.
2. Znížiť výskyt vírusu SARS-CoV-2 v SR na minimálnu možnú úroveň, keď sa infikovaní objavujú v krajine len sporadicky. Trvalo udržať stav nízko-zamorenej krajiny v SR, až pokiaľ pandémia Covid-19 neskončí (vakcináciou, trasovaním a likvidáciou malých lokálnych ohnísk) aj pri výskyte nových agresívnejších mutácií.
3. Zabezpečiť pre obyvateľov SR v roku 2021 normálny život bez stresu, zvyčajnú zdravotnú starostlivosť pre všetkých pacientov, štandardné podmienky v školách, štadiónoch a kultúrnych ustanovizniach.
4. Iniciovať diskusiu o dohodách medzi členskými štátmi EU o spoločnom postupe pri znížení pandémie na minimálne hodnoty v EU. Trvalo udržať takýto stav efektívnou kontrolou vonkajších hraníc EU, až pokiaľ pandémia Covid-19 nebude vo svete potlačená.
Návrh opatrení na dosiahnutie cieľov stratégie
1. V systéme eHealth urýchlene zaviesť Covid pas (kompatibilný s európskym Covid pasom), v ktorom sa každému dospelému občanovi SR a tiež deťom nad 10 rokov budú elektronicky zaznamenávať potrebné údaje o Covid-19: prekonanie ochorenia Covid-19, záznam o vakcinácii, výsledky PCR a antigénových testov. Anonymizované údaje budú použité v mobilnej aplikácii, ktorú bude mať každý občan vo svojom telefóne vo forme QR kódu. V systéme bude pri negatívnom výsledku testu zaznamenaná doba jeho platnosti. Občanom bez mobilných telefónov štát zabezpečí magnetickú kartu. Je nevyhnuté čím skôr začať používať existujúcu aplikáciu e-karanténa na kontrolu dodržiavania karantény. Covid pas má byť prioritne nástrojom na potlačenie epidémie Covid-19 v SR a až sekundárne na cezhraničnú turistiku. Štát má podporovať domácu turistiku so zdravými občanmi SR, čím výrazne pomôže najviac postihnutému sektoru služieb.
2. Samospráva, spolu s občanmi v každej obci a každom meste zabezpečí podmienky pre efektívnu kontrolu karanténnych opatrení s cieľom znížiť počet nakazených v obci na minimálnu možnú hodnotu. Po dosiahnutí stavu
„zdravej“ obce sa môže život prepnúť do normálneho stavu bez covidu. Štát, samosprávy, okresné úrady a RÚVZ zabezpečia dodržiavanie karanténnych opatrení infikovanými. Samospráva dohliadne, aby nákaza do obce nebola znovu dovezená. Zavedeniu opatrení musí predchádzať masová informatívna kampaň, aby občania opatreniam porozumeli a dobrovoľne k nim pristúpili. V záujme každej samosprávy bude zníženie ochorení na Covid-19, keďže od toho sa bude odvíjať uvoľňovanie opatrení v obci, meste, okrese a regióne.
3. V obciach a mestách pri vstupe do budovy: úrad (s nevyhnutnými výnimkami), pracovisko, nákupné stredisko, škola, reštaurácia, hotel, kultúrna ustanovizeň, kostol, športovisko atď. by mal byť nainštalovaná
čítačka (turniket) QR kódu z mobilného telefónu (karty), ktorá vyhodnotí či návštevník bol zaočkovaný, prekonal Covid alebo má negatívny test. Údaje z každej čítačky budú odoslané do Covid databázy. Testovanie by sa nemalo robiť v školách a iných ustanovizniach, kde na to nie sú vhodné podmienky, testovanie je lepšie sústrediť do MOM, ktoré sú technicky vybavené a vstup do ustanovizní a škôl môžu regulovať turnikety.
4. Záznamy z Covid-pasu sa po načítaní v čítačkách, alebo turniketoch môžu efektívne využiť na anonymné automatické spätné trasovanie pohybu infikovaných, čím bude možné rýchle vyhľadávanie kontaktov, lokálnych ohnísk nákazy a riešenie možných infikovaných pomocou obvyklých procedúr a PCR testovania.
5. Podmienky v Covid automate by sa mali upraviť tak, aby k otváraniu dochádzalo až pri nižšej prevalencii a zabezpečiť rýchlu reakciu pri zvýšení zamorenia v danej lokalite. Štát by mal podľa možnosti obmedzovať cestovania medzi okresmi bez vážneho dôvodu až do stavu, keď budú okresy v najnižších stupňoch zamorenia (zelené). Po dosiahnutí stavu „zdravej“ obce, mesta, okresu a krajiny sa budú môcť postupne odvolávať opatrenia tak, aby sa udržal stav krajiny s minimálnym zamorením Covid-19.
6. Štát so samosprávami budú v obciach a mestách s vyšším výskytom Covid-19 prevádzkovať dostatočný počet mobilných odberových miest (MOM) a testovanie v podnikoch tak, aby bolo dostupné pre všetkých občanov bez dlhého čakania. Po dosiahnutí stavu
„zdravej“ obce (mesta) nebudú testovacie miesta potrebné.
7. Očkovanie a testovanie občanov je dobrovoľné. Každý občan však bude vedieť, že ak nebude zaočkovaný alebo C-negatívny, na verejné podujatia (okrem nevyhnutných výnimiek) nebude mať voľný vstup. Preto si každý v predstihu zabezpečí negatívny výsledok testu. Systém významne pomôže záujmu obyvateľov o očkovanie, lebo zaočkovaní budú mať dlhodobú priepustku na všetky podujatia.
8. Na podniky, v ktorých sa trasovaním zistí prítomnosť nakazených, RÚVZ uvalí karanténu s dĺžkou zodpovedajúcou vážnosti problému nakazenia. Hrozba karantény bude nútiť podnikateľov a prevádzkovateľov zariadení, aby vo vlastnom záujme pristupovali ku dodržiavaniu opatrení s potrebnou vážnosťou.
9. Štát zabezpečí čítačkami (turniketmi) prísnu efektívnu elektronickú kontrolu občanov SR a cudzincov na hraniciach využitím európskeho Covid pasu, vyžadovaním potvrdenia o očkovaní alebo platného negatívneho testu.
10. Štát zabezpečí rokovania s Európskou komisiou o procese ozdravenia EU. Zároveň začne bilaterálne rokovania so susednými štátmi o spoločnom postupe s cieľom vytvorenia Európy s minimálnou prevalenciou Covid-19. Slovensko sa čím skôr zapojí do používania Covid-pas v rámci jednotného štandardu EU.
11. MF SR vypočítalo celkové ekonomické straty spôsobené druhou vlnou na 2-3 mld. Eur. Predpokladané náklady na zabezpečenie krajiny s nízkym zamorením budú neporovnateľne nižšie ako náklady spojené so sanáciou ďalších vĺn pandémie Covid-19 v SR.
12. Štát zabezpečí potrebné legislatívne opatrenia na dosiahnutie a udržanie stavu krajiny s nízkym zamorením v Slovenskej republike. Štát zabezpečí efektívnu kampaň na propagáciu očkovania a potláčanie dezinformácií o Covid-19 a o vakcinácii.
Záver
Navrhnuté opatrenia je potrebné detailne prediskutovať a rozpracovať s odborníkmi a pripraviť plán ich implementácie.
Bratislava 10.6.2021
Prof. Branislav Sitár, DrSc.
FMFI UK Bratislava