Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Publicistika

Svetlým bodom pobytu vonku je vyčistiť svoje okolie

Foto: Kristián Plaštiak

V seriáli Články študentov Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity Cyrila a Metoda o koronavíruse ponúkame pohľad do regiónov sprostredkovaný nastupujúcou generáciou žurnalistov.

Topoľčany/Bratislava 19. apríla (Teraz.sk) – Neveľké mesto ležiace na pravom brehu rieky Nitra v tieni pohoria Tribeč sa usiluje, rovnako ako iné slovenské mestá, udržať svojich obyvateľov doma. Primátorka mesta Alexandra Gieciová (do funkcie nastúpila ako nezávislý kandidát v komunálnych voľbách v roku 2018) zaviedla niekoľko opatrení, ktorými, ako dúfa, zamedzí ďalšiemu šíreniu nového koronavírusu. Pred vstupom do supermarketov Coop, Lidl, Kaufland a Tesco je povinné nanesenie dezinfekčného gélu na ruky, okrem toho musí mať každý zákazník nákupný košík, čím supermarkety dokážu kontrolovať počet zákazníkov prítomných v budovách obchodov. V súvislosti s nakupovaním mesto vylepilo oznamy na vchodové dvere bytových domov na všetkých sídliskách. Dôchodcovia si tak môžu objednať „donášku potravín“ z domova.

Aký je vplyv koronavírusu na zmeny správania sa ľudí a nové spôsoby využívania technológií?
COVID-19 zasiahol chod spoločnosti vo všetkých segmentoch. Je skupina ľudí, ktorí trávia čas doma, a potom je druhá skupina ľudí, prevažne s medicínskym vzdelaním, ktorá nemá čas na odpočinok. Vzhľadom na unikátnosť súčasnej situácie, nik nevie, aká budúcnosť Slovensko čaká, preto sa obyvatelia usilujú vydržať. Musia – mali by. Nariadenia kompetentných by nemali brať na ľahkú váhu. Zaparkované autá popri ceste a na okrajoch lesov. Takí sú Slováci a ich rešpektovanie znalcov. Svetlým bodov takéhoto „pobytu“ vonku je, že jedinci môžu vyčistiť svoje okolie.

Aké sú zmeny spôsobu vyučovania na školách vplyvom koronavírusu?
Uzatvorené školy, digitálna výučba a forma skúšok zatiaľ nie je istá. „Návrat žiakov do škôl nepochybne prinesie mnohé komplikácie a ťažkosti,“ tvrdí Michal Rehúš, riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky. „Dá sa predpokladať, že rozdiely medzi žiakmi z rozmanitých pomerov a podmienok sa počas uzatvorenia škôl prehĺbia – v súčasnej situácii sa totiž značná časť zodpovednosti za vzdelávanie preniesla na rodinné zázemie, čo výrazne znevýhodňuje deti s náročnejšími podmienkami (napríklad nedostatočná podpora zo strany rodičov, nedostupné technologické vybavenie alebo priestor na učenie sa). Obávam sa, že nás môže dobehnúť naša slabá pripravenosť na inkluzívne vzdelávanie a diferencované vyučovanie, ktoré by dokázalo reagovať na individuálne potreby žiakov.“

Chronológia najdôležitejších udalostí ministerstva školstva k výučbe v čase koronakrízy
22.03.2020 – B. Gröhling chce zvolať krízový štáb online a riešiť termíny maturít
24.03.2020 – Vyučovanie na školách bude prerušené do odvolania
24.03.2020 – Písomné maturity sa v tomto školskom roku neuskutočnia
25.03.2020 – Minister Branislav Gröhling predstavil portál ucimenadialku.sk
01.04.2020 – B. Gröhling vyvracia poplašnú správu, že by sa obnovil vyučovací proces v školách 6. apríla
02.04.2020 – MŠVVaŠ pripravuje „teleškolu“, ktorá bude simulovať reálne vyučovanie
03.04.2020 – B. Gröhling rokoval s rektormi o opatreniach v oblasti vysokých škôl
06.04.2020 – Na základných školách sa zastavuje známkovanie
15.04.2020 – ÚVZ povolil konanie maturitných a záverečných skúšok
16.04.2020 – Testy možnej online formy prijímačiek boli veľmi úspešné
17.04.2020 – MŠVVaŠ potvrdilo otvorenie debaty o financovaní škôlok a školských zariadení