Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 16. jún 2024Meniny má Blanka a Bianka
< sekcia Regióny

Bratislava ide meniť parkovanie, mesto spustilo verejnú diskusiu

Foto: Ilustračné foto: TASR/Tomáš Halász

Diskusia vyvolala výrazný nesúhlas s tým, aby rezidenti platili za parkovanie na rezidenčných miestach počas dňa.

Bratislava 18. apríla (TASR) – Pre veľké problémy s parkovaním bratislavská samospráva pred týždňom spustila pomocou ankety verejnú diskusiu k pripravovanej zmene stratégii parkovania.

"Najväčší záujem je o anketové otázky zverejnené na internetovej stránke www.bratislava.sk, no verejnosť tiež často využíva diskusné fórum na stránke mesta," uviedol dnes pre TASR hovorca primátora Bratislavy Ľubomír Andrassy.

Do ankety za zatiaľ zapojilo 1103 ľudí, pričom ôsmi z desiatich diskutujúcich podporujú systém rezidenčného parkovania - pravidlá uprednostňujúce pri parkovaní vodičov s trvalým pobytom v slovenskej metropole. Približne každý druhý diskutujúci (55 percent) nesúhlasí, aby parkovanie v širšom centre mesta bolo počas pracovných dní od 8.00 do 18.00 hod regulované formou poplatkov. Bratislavčania v pomere 60:40 súhlasia, aby majitelia dvoch a viacerých áut zaplatili poplatok za parkovanie vo vyznačenej rezidenčnej zóne.

Diskusia vyvolala výrazný nesúhlas s tým, aby rezidenti platili za parkovanie na rezidenčných miestach počas dňa. Samospráva preto zdôrazňuje, že spoplatnenie státia v rezidenčnej zóne sa má dotknúť výlučne tých majiteľov vozidiel, ktorí v danej zóne nemajú trvalý pobyt. To znamená, že rezident bude môcť parkovať v zóne bezplatne počas celého dňa. Preukaz rezidenta bude môcť Bratislavčan získať nielen na vozidlo v jeho vlastníctve, ale aj na služobné auto používané na súkromné účely.

"Z diskusie i priebežných výsledkov ankety vyplýva, že až 95 percent aktívnych diskutujúcich vníma možnosti parkovania v slovenskej metropole ako veľmi zlé, resp. zlé, ale nie až katastrofálne," dodal Andrassy.

Podľa neho to je jasný signál pre vedenie samosprávy, že problémy spojené s parkovaním je potrebné riešiť. Cestou k zlepšeniu situácie je zavedenie jasných pravidiel, posilnenie MHD a budovanie záchytných parkovísk. Je predpoklad, že prvé kroky smerujúce k celomestskej regulácii parkovania by mohli nastať začiatkom roka 2013. Zmena dopravného správania sa Bratislavčanov aj návštevníkov mesta sa dotkne takmer každého obyvateľa. Vedenie mesta pred prijatím stratégie parkovania chce poznať názor odbornej i laickej verejnosti a vytvorilo priestor na zapojenie sa každého, kto má záujem o prezentáciu názoru. Pripravovaná stratégia parkovania je zverejnená na uvedenej stránke mesta a sumár diskusie s výsledkami ankety budú podkladom pre rozhodovanie mestských poslancov.

Na území Bratislavy majú vodiči k dispozícii okolo 150.000 parkovacích miest. Z nich takmer polovica má charakter uličného parkovania, t.j. státia, ktoré nie je oficiálnym parkovacím miestom. V meste je evidovaných viac ako 210.000 áut a ďalších takmer 100.000 každý pracovný deň doňho prichádza z okolia hlavného mesta a iných regiónov Slovenska.