Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 24. február 2024Meniny má Matej
< sekcia Regióny

Bratislava počíta, koľko by stál vlastný podnik na údržbu ciest

Ilustračné foto. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Mesto o vyčíslenie nákladov žiadalo vlani ešte bývalé zastupiteľstvo.

Bratislava 9. marca (TASR) – O svoje cesty sa možno Bratislava bude v budúcnosti starať sama. Finančné oddelenie mesta totiž v súčasnosti počíta náklady, koľko by magistrát stálo zriadenie komunálneho podniku alebo obchodnej spoločnosti. Mestskí poslanci totiž firme, s ktorou má dnes magistrát podpísanú zmluvu, často vyčítali, že mesto jej veľa platí, avšak nedostáva adekvátne služby. Finančnú analýzu by mali poslanci dostať do konca júna.

Mesto o vyčíslenie nákladov žiadalo vlani ešte bývalé zastupiteľstvo. "Podľa našich informácií žiadna takáto analýza nebola za minulého vedenia pripravená. Bola pripravená iba interná informácia na základe pokynu vtedajšieho vedenia, ktorá obsahovala len popis, čo obsahuje letná a zimná údržba a jednotlivé výmery," povedala pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Potvrdila, že finančná analýza sa však momentálne pripravuje.

Ešte pred júnom, už na rokovanie zastupiteľstva tento mesiac, si však poslanci vyžiadali informáciu o zmluvnom vzťahu s dodávateľom zimnej údržby i o obstarávaní, ktoré mu predchádzalo. Poslanci chceli tiež vedieť, či je možné zmluvu vypovedať. Z informačného materiálu, o ktorom bude tento týždeň rokovať mestská rada, vyplýva, že zmluvu by bolo najlepšie ukončiť dohodou.

Zmluvu s firmou A.R.K. technické služby podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského v novembri roku 2010 a platí osem rokov. Mesto ju teda podľa predkladanej informácie môže ukončiť, ak uplynie lehota, teda asi o tri a pol roka, alebo, ak sa vyčerpá určený objem peňazí. Firma vyhrala obstarávanie so sumou 69,36 milióna eur bez DPH.

Mesto i firma môže tiež odstúpiť od zmluvy, ak sa strany pre zvýšené či znížené náklady nedohodnú na zmene jednotkovej ceny alebo ak firma podstatne poruší zmluvné povinnosti. "Do úvahy teda prichádza možnosť jej ukončenia dohodou zmluvných strán," uvádza sa v informačnom materiáli.

Mesto sa už s firmou medzičasom dohodlo na niekoľkých opatreniach, ktoré sa týkajú zimnej údržby. Kde sa nachádzajú a kadiaľ jazdia vozidlá, už dokáže kontrolovať online. Na 43 sypačov, teda na všetky s pluhom nad štyri tony, totiž nainštalovali GPS zariadenia. Firma by tiež mala robiť preventívne posyp na mostoch i v kopcovitých terénoch. "A podobne v prípade mínusových teplôt a zvýšenej vlhkosti vzduchu alebo v prípade predpokladaného spádu snehu," doplnila Skokanová.

Ako prevencia voči stavu, keď vozidlá zimnej údržby stoja v zápchach, majú byť pred očakávaným spádom snehu rozmiestnené v jednotlivých rajónoch. Tam budú čakať na pokyn. Spoločnosť bude tiež podľa Skokanovej pluhovať aj komunikácie, ktoré síce nie sú v správe hlavného mesta, ale sú dôležité pre zjazdnosť. 

Riaditeľ kancelárie bývalého primátora Ľubomír Andrassy vlani vysvetľoval, že mesto platí vyše 80 zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia. Andrassy poukazoval na to, že 6,50 eura na hodinu dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eura menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Mesto taktiež podľa Andrassyho platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok osem eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je viac ako 27 eur.