Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Regióny

Bratislava chce väčší ostrovček pre chodcov na Račianskom mýte

Ilustračné foto Foto: TASR - KRPZ v Bratislave

Rozšírenie ostrovčeka je podľa poradcu primátora jednoduchý projekt s nízkymi nákladmi.

Bratislava 25. februára (TASR) – Ostrovček pre chodcov na Račianskom mýte, kde nastupujú Bratislavčania na električku, chce hlavné mesto rozšíriť. Tvrdí, že je nebezpečný, stáva sa tam množstvo dopravných nehôd a v stiesnenom priestore sa pohybuje veľa peších. Aby však ostrovček zväčšilo, chce zrušiť jazdný pruh pre autá do Rače. Krajský dopravný inšpektorát (KDI) je proti.

Pravým odbočením zo Šancovej na Račiansku ulicu prejde podľa poradcu primátora Michala Feika v špičke približne 120 áut za hodinu. Ak mesto jazdný pruh zruší, autá to podľa neho nijako výrazne neobmedzí. "Toto odbočenie používajú najmä tí vodiči, ktorí bývajú alebo pracujú v úseku medzi bývalou železničnou stanicou Filiálka a Račianskym mýtom. Títo vodiči môžu smerom do Rače používať alternatívnu trasu cez Smrečiansku ulicu, teda pravé odbočenie hneď za križovatkou Račianske mýto," vysvetľuje.

Rozšírenie ostrovčeka na severovýchodnom nároží Šancovej a Račianskej ulice je podľa poradcu primátora jednoduchý projekt s nízkymi nákladmi, ale s mimoriadne pozitívnym efektom pre bezpečnosť chodcov. "Vytvára spravodlivejšiu deľbu priestoru pre jednotlivé druhy dopravy," podotýka Feik.

Krajský dopravný inšpektorát však zrušiť pruh pre autá odmieta. "Račianske mýto je dôležitý komunikačný uzol, v ktorom sa pretínajú cesty druhej triedy, ktoré sú určené pre tranzitnú dopravu a sú označené ako okruh na obchádzanie časti obce," pripomína bratislavská krajská hovorkyňa Karina Považanová. Vraví, že ak chce mesto rozšíriť ostrovček, môže tak urobiť na úkor chodníka pri budove a pravé odbočenie pre autá nechať.

Mesto takúto alternatívu ale odmieta. "Našim cieľom je vytvoriť na Račianskom mýte komfortný priestor pre chodcov a nie len presúvať problém z jedného miesta na iné," reagoval Feik. Súčasťou navrhovaného riešenia je podľa jeho slov aj zabránenie parkovania vozidiel na chodníku na nároží. "Je nemysliteľné, aby pár áut bránilo bezpečnému prechodu tisícom chodcov denne," zdôraznil.

S návrhom na rozšírenie ostrovčeka prišla občianska iniciatíva Lepšia doprava. "Rozšírenie nárožia zrušením pravého odbočenia malo byť prvým krokom a signálom, že mesto chce zlepšiť neúnosný stav pre chodcov a cestujúcich na Račianskom mýte. Je smutné, že zatiaľ sa ani túto úpravu nepodarilo realizovať vďaka nesúhlasu KDI," vraví Ivan Bútora, člen Lepšej dopravy.

Združenie navrhlo komplexné riešenie Račianskeho mýta. Okrem rozšírenia ostrovčeka chce zabrániť prechádzaniu cestujúcich cez električkovú trať mimo miest na to určených, rozšíriť plochy pre chodcov čakajúcich na zelenú na križovatke či vybaviť električkové zastávky prístreškami. Mesto plánuje pracovať so všetkými návrhmi, najprv však chce presadiť podľa Feika ten najjednoduchší z nich, teda rozšírenie ostrovčeka.