Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Regióny

Frešo plánuje kvôli Triblavine zvolať verejnú diskusiu

Pavol Frešo Foto: TASR/Štefan Puškáš

Avizovaná diskusia by sa mala konať v auguste.

Bratislava 27. júla (TASR) - Bratislavský samosprávny kraj (BSK) chce pre riešenie diaľničnej križovatky Triblavina zvolať v auguste verejnú diskusiu, na ktorej by sa mali zúčastniť zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ministerstva dopravy, dotknutých miest i obcí a taktiež aj krajskí poslanci a aktivisti. Na dnešnom brífingu to oznámil predseda BSK Pavol Frešo.

Išlo by tak o druhú verejnú debatu k tejto téme na pôde Úradu BSK. Prvú zorganizovali ešte v polovici apríla. "Prvá debata dokázala zmeniť ten nezmeniteľný model päťpruhovej diaľnice. Osvedčilo sa, že keď sa vo verejnej debate prijme odborný názor, tak môže dôjsť k spoločnému stanovisku," vysvetlil Frešo.

BSK nepovažuje za ideálne ani aktuálne riešenie križovatky Triblavina a diaľnice D1, ktoré NDS zverejnila koncom júna. Podľa Freša chce NDS vybudovať kolektory len na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Triblavinou, ale v ďalších častiach to už nebudú kolektory, ale príjazdové pruhy na diaľnicu. "Nie je to úplne plnohodnotné riešenie, ktoré by spĺňalo dopravné obslúženie dotknutého územia. Je to lepšie ako päťpruhová diaľnica, došlo k výraznému posunu, ale je to horšie, ako keby tam boli tie kolektory, ktoré sme od začiatku naplánovali," priblížil predseda BSK.

Frešo tvrdí, že vyriešiť korektne tento úsek diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Trnavou je veľmi dôležité, pretože v jej okolí sa počíta s vysokým nárastom obyvateľstva. Podľa jeho slov je však blízko riešenie, ktoré by tu pôvodnú funkčnosť mohlo prinavrátiť. "Čo sa týka financií, hovoríme len o percentách toho, čo to dnešné riešenie stojí. Treba len dobrú vôľu a to, aby zaznel silný hlas, že s celým týmto územím až po Trnavu treba nakladať ako s územím, ktoré bude budúcou aglomeráciou," skonštatoval.

Vedenie BSK pripomenulo, že práve na žiadosť ministerstva dopravy a NDS boli do územného plánu kraja zadefinované kolektory popri celej diaľnici až po Trnavu. Začiatkom tohto roka však obyvatelia Chorvátskeho Grobu, Bernolákova či Ivanky pri Dunaji upozornili, že pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 v tomto úseku so šiestimi pruhmi a kolektormi sa mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov.

Na snímke odpočívadlo Triblavina, na diaľnici D1 Bratislava - Trnava v smere z Bratislavy.
Foto: TASR/Štefan Puškáš


NDS napokon koncom júna konštatovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. Ide o pôvodnú koncepciu 3 plus 2, ktorá je upravená tak, aby zohľadňovala reálny nárast dopravy a zároveň efektívne využila verejné zdroje. Súčasťou diaľnice majú byť požadované kolektory, a to tak, ako je uvedené v Územnom pláne BSK.

Aktuálne riešenie križovatky Triblavina s tromi pruhmi a dvoma kolektormi je podľa ministra dopravy Romana Brecelyho najlepším. "Skúšali sme rôzne varianty, ale toto sa nám zdá byť najlogickejšie a zároveň to spĺňa všetky parametre a stavebné povolenia aj územný plán," uviedol.

S takýmto riešením však nesúhlasia zástupcovia petície za prestavbu diaľnice D1 Bratislava-Trnava so súbežnými kolektormi a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013. Podľa nich je to ďalší z pokusov ako obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je ani prinavrátením k zákonnému postupu. Na september preto plánujú protestovať.