Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 15. jún 2024Meniny má Vít
< sekcia Regióny

Cvičenie v Branisku bolo zamerané na zvýšenie bezpečnosti pri nehode

Na snímke hasiči nakladajú zraneného figuranta do prívesného vozíka počas cvičenia po vzniku simulovanej hromadnej dopravnej nehody s následným požiarom v cestnom tuneli Branisko v stredu 19. júna 2013. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Do zásahu bolo zapojených viacero zložiek z regiónu od Prešova až po Levoču a množstvo dobrovoľníkov.

Spišské Podhradie 19. júna (TASR) – V tuneli Branisko sa dnes uskutočnilo veľké cvičenie za účasti všetkých zložiek integrovaného záchranného systému. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík pri tejto príležitosti informoval, že tieto cvičenia sa robia zo zákona a za účelom zvýšenia bezpečnosti v tuneli.

"Bezpečnostno-taktické cvičenie v tuneli Branisko vykonávame na základe zákonných nariadení, keďže je potrebné vykonať také preventívne opatrenia, ktoré by prispeli k zvýšeniu bezpečnosti motoristov pri akejkoľvek vážnej udalosti, ktorá by sa mohla udiať v takomto uzavretom, a teda potenciálne nebezpečnom priestore," uviedol Jánošík.

Do zásahu bolo zapojených viacero zložiek z regiónu od Prešova až po Levoču a množstvo dobrovoľníkov. Nachádzalo sa tam približne 180 ľudí, ktorí boli rozmiestnení vo viacerých častiach tunela, pred portálmi, ale aj vo vnútri, pričom imitovali zranenia rôzneho druhu. V rámci cvičenia bol do zásahu zapojený aj vrtuľník, zdravotní záchranári, hasiči, policajti i pracovníci NDS.

"Mali sme tu imitovanú nehodu autobusu plného pasažierov, ktorí utrpeli rôzne zranenia, takisto tu bol aj zranený motorkár. Okrem toho tu bolo množstvo osobných automobilov, ktoré mali brániť bežnému prejazdu tunela záchranných zložkám. Všetky tieto záležitosti museli jednotlivé záchranné zložky vyriešiť," dodal Jánošík. Takéto cvičenia sa musia v tuneli realizovať raz za dva roky.

Podľa hovorcu NDS si treba uvedomiť, že cvičenie na otvorenej diaľnici je v istom zmysle jednoduchšie ako v uzavretom priestore. "Ak by v tuneli vznikol požiar, tak sa veľmi rýchlo šíri, je tu úplne iný systém záchrany ako v otvorenom priestore, kde majú zranení možnosť utekať do polí. V tuneli je veľmi jasne stanovené, kadiaľ treba utekať pred ohňom, či toxickými látkami," upozornil hovorca. Podľa neho je dôležité, aby účastníci nehody opustili tunel cez únikovú štôlňu, nech už sa nachádzajú v tuneli Branisko, alebo v akomkoľvek inom tuneli v Európe. "Ak sa nachádzame napr. v stredne dlhom tuneli Branisko, ktorý má takmer päť kilometrov, je takmer vylúčené, že by sa ľuďom podarilo zachrániť, keby unikali pred výparmi, či ohňom priamo tunelovou rúrou," uzavrel Jánošík.