Budova, v ktorej v súčasnosti sídli Podpolianske múzeum, patrí k historicky najstarším a dodnes zachovaným architektonickým budovám mesta.
Autor TASR
Detva 30. septembra (TASR) – Vstupný vestibul Podpolianskeho múzea v Detve zdobí okrem malieb aj drevený vyrezávaný stĺp s motívom a prvkami detvianskej ľudovej kultúry. Verejnosti ho v piatok predstavili pri príležitosti Dní mesta Detva, ktoré pokračujú cez víkend. TASR to povedala vedúca múzea Renata Babicová.
Ako dodala, v 30. rokoch 20. storočia dal stĺp zhotoviť vtedajší hlavný notár Jozef Rovný. Zámerom bolo stabilizovať strop v hale a zároveň ju aj dotvoriť v duchu tradícií. "S objednávkou oslovil majstrov, bratov Jána a Jozefa Fekiačovcov, výrobcov drevených vyrezávaných krížov z Detvy," spomenula.
Budova, v ktorej v súčasnosti sídli Podpolianske múzeum, patrí k historicky najstarším a dodnes zachovaným architektonickým budovám mesta. Múzeum uvádza, že hoci sa v nej vystriedalo viacero inštitúcií, stĺp pretrval. Pripomína tiež, že po čase tak bolo treba pristúpiť k jeho komplexnej obnove. Práce v tomto roku boli pod vedením akademického sochára Jána Fila.
Reštaurátori sa v postupných krokoch zamerali na sondážny výskum a odstránenie premalieb. Postupne obnovili poškodené a chýbajúce časti. Dôležitá bola podľa múzea aj rekonštrukcia s prihliadnutím na pôvodnú farebnosť. Finálnymi prácami boli retuš, povrchové zjednotenie stĺpa a celková záverečná povrchová úprava.
Ako dodala, v 30. rokoch 20. storočia dal stĺp zhotoviť vtedajší hlavný notár Jozef Rovný. Zámerom bolo stabilizovať strop v hale a zároveň ju aj dotvoriť v duchu tradícií. "S objednávkou oslovil majstrov, bratov Jána a Jozefa Fekiačovcov, výrobcov drevených vyrezávaných krížov z Detvy," spomenula.
Budova, v ktorej v súčasnosti sídli Podpolianske múzeum, patrí k historicky najstarším a dodnes zachovaným architektonickým budovám mesta. Múzeum uvádza, že hoci sa v nej vystriedalo viacero inštitúcií, stĺp pretrval. Pripomína tiež, že po čase tak bolo treba pristúpiť k jeho komplexnej obnove. Práce v tomto roku boli pod vedením akademického sochára Jána Fila.
Reštaurátori sa v postupných krokoch zamerali na sondážny výskum a odstránenie premalieb. Postupne obnovili poškodené a chýbajúce časti. Dôležitá bola podľa múzea aj rekonštrukcia s prihliadnutím na pôvodnú farebnosť. Finálnymi prácami boli retuš, povrchové zjednotenie stĺpa a celková záverečná povrchová úprava.