Postaviť ich majú z častí bývalého bratislavského Starého mosta. Ak by mali stavať nový most, tie náklady by boli vyššie zhruba o 40 % oproti odhadovaným sumám.
Autor TASR
Nižný Hrušov/Kladzany 13. decembra (TASR) – Realizácia dvoch mostov, ktoré spoja Kladzany s Hencovcami a Nižný Hrušov s Dlhým Klčovom vo Vranovskom okrese, bude mať nielen regionálny význam. Postaviť ich majú z častí bývalého bratislavského Starého mosta. „Ak by sme mali stavať nový most, tie náklady by boli vyššie zhruba o 40 % oproti odhadovaným sumám,“ vysvetlil pre TASR starosta Nižného Hrušova Ján Fenčák.
Most medzi Nižným Hrušovom a Dlhým Klčovom je v súčasnosti strhnutý, prepojenie medzi obcami Kladzany a Hencovce je v havarijnom stave. Samosprávy získali v tejto súvislosti aj podporu od vlády SR, ktorá v tomto roku schválila akčný plán rozvoja okresu Vranov nad Topľou. Predpokladané náklady na realizáciu mostov predstavujú viac ako dva milióny eur.
Dôvodov, prečo sa samosprávy rozhodli zrealizovať projekt výstavby mostných prepojení, je viacero. Podľa Fenčákových slov v obci pôsobí firma, ktorej zamestnanci dochádzajú za prácou aj z Dlhého Klčova, pričom musia obchádzať približne 17 kilometrov. „Tento most im skráti cestu na približne 3,5 kilometra,“ vysvetlil s tým, že mostné prepojenie skráti tiež cestu z Vranova nad Topľou alebo z okolia Humenného do Košíc. „Rátame s tým, že vytvorí aj novú autobusovú linku,“ doplnil. Tá uľahčí cestovanie občanom, ktorí pracujú v Michalovciach.
Starosta Kladzian Daniel Lorinc vidí v projekte okrem udržania zamestnanosti pre obyvateľov obce či zníženia ich nákladov na cestovanie za prácou aj ďalšie pozitíva. „Katastre obcí Kladzany a Hencovce sa nachádzajú na oboch brehoch Ondavy. Po prípadnom zrušení mosta by sa napr. obec Kladzany nemohla starať o svoj vlastný majetok, ktorý tvorí miestna komunikácia,“ uviedol pre TASR s tým, že by to bolo možné len obchádzkou dlhou 15 kilometrov. Výstavba mostov ovplyvňuje tiež vybudovanie Cyklotrasy Ondava, ktorá by mala spájať Poľsko, Slovensko, Maďarsko a Ukrajinu a ktorá zvýši atraktivitu tohto územia.
V súčasnosti projektanti realizujú dokumentáciu, ktorá by mohla byť podľa slov Fenčáka kompletne pripravená začiatkom februára budúceho roka. Ukončený bol už aj geologický prieskum, podľa ktorého stanovia presnú dĺžku oboch konštrukcií. Projekt zahŕňa oba mosty, všetky zainteresované obce na ňom pracujú spoločne od jeho začiatku, teda od vyjednávania s mestom Bratislava až po jeho realizáciu.
Rozobratý bratislavský most je momentálne uložený v Prešove, kde ho doviezli v dvoch etapách. Prepravu hradili štyri obce a tri poľnohospodárske družstvá. „Všetkých sedem subjektov uzatvorilo Zmluvu o združení finančných prostriedkov,“ doplnil starosta Kladzian.
Most medzi Nižným Hrušovom a Dlhým Klčovom je v súčasnosti strhnutý, prepojenie medzi obcami Kladzany a Hencovce je v havarijnom stave. Samosprávy získali v tejto súvislosti aj podporu od vlády SR, ktorá v tomto roku schválila akčný plán rozvoja okresu Vranov nad Topľou. Predpokladané náklady na realizáciu mostov predstavujú viac ako dva milióny eur.
Dôvodov, prečo sa samosprávy rozhodli zrealizovať projekt výstavby mostných prepojení, je viacero. Podľa Fenčákových slov v obci pôsobí firma, ktorej zamestnanci dochádzajú za prácou aj z Dlhého Klčova, pričom musia obchádzať približne 17 kilometrov. „Tento most im skráti cestu na približne 3,5 kilometra,“ vysvetlil s tým, že mostné prepojenie skráti tiež cestu z Vranova nad Topľou alebo z okolia Humenného do Košíc. „Rátame s tým, že vytvorí aj novú autobusovú linku,“ doplnil. Tá uľahčí cestovanie občanom, ktorí pracujú v Michalovciach.
Starosta Kladzian Daniel Lorinc vidí v projekte okrem udržania zamestnanosti pre obyvateľov obce či zníženia ich nákladov na cestovanie za prácou aj ďalšie pozitíva. „Katastre obcí Kladzany a Hencovce sa nachádzajú na oboch brehoch Ondavy. Po prípadnom zrušení mosta by sa napr. obec Kladzany nemohla starať o svoj vlastný majetok, ktorý tvorí miestna komunikácia,“ uviedol pre TASR s tým, že by to bolo možné len obchádzkou dlhou 15 kilometrov. Výstavba mostov ovplyvňuje tiež vybudovanie Cyklotrasy Ondava, ktorá by mala spájať Poľsko, Slovensko, Maďarsko a Ukrajinu a ktorá zvýši atraktivitu tohto územia.
V súčasnosti projektanti realizujú dokumentáciu, ktorá by mohla byť podľa slov Fenčáka kompletne pripravená začiatkom februára budúceho roka. Ukončený bol už aj geologický prieskum, podľa ktorého stanovia presnú dĺžku oboch konštrukcií. Projekt zahŕňa oba mosty, všetky zainteresované obce na ňom pracujú spoločne od jeho začiatku, teda od vyjednávania s mestom Bratislava až po jeho realizáciu.
Rozobratý bratislavský most je momentálne uložený v Prešove, kde ho doviezli v dvoch etapách. Prepravu hradili štyri obce a tri poľnohospodárske družstvá. „Všetkých sedem subjektov uzatvorilo Zmluvu o združení finančných prostriedkov,“ doplnil starosta Kladzian.