Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Električky v Košicicach začnú naplno jazdiť od nedele

Na snímke električka na križovatke Hviezdoslavovej a Kuzmányho ulice počas skúšobnej jazdy po zrekonštruovanej trati v Košiciach 25. septembra 2015. Foto: TASR/František Iván

Projekt modernizácie električkových tratí označil primátor za najväčšiu investíciu do modernizácie košickej koľajovej dopravy za posledné desaťročia.

Košice 17. decembra (TASR) – Mesto Košice dnes oficiálne dostalo od Košického samosprávneho kraja (KSK) ako špeciálneho stavebného úradu pre stavby mestských dráh posledné z právoplatných kolaudačných rozhodnutí k zmodernizovaným električkovým tratiam. Ide o projekty Modernizácia električkových uzlov (MEU), ako aj Integrovaná koľajová doprava (IKD).

K plnému obnoveniu električkovej dopravy v meste tak dôjde od nedele 20. decembra, električky budú premávať po pôvodných trasách. Informovala o tom hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Michaela Karaffová.

Na to, aby bolo všetko v zmysle zákona, bolo podľa nej potrebné po ukončení prác na stavbe IKD a MEU získať od piatich príslušných stavebných úradov až desať právoplatných kolaudačných rozhodnutí. Vydané mohli byť až po uplynutí zákonných lehôt.

"Rok a pol trvajúca prvá etapa modernizácie košických električkových tratí bola pre nás všetkých veľmi náročným obdobím," uviedol primátor mesta Košice Richard Raši. "Každý deň bolo potrebné riešiť mnoho rôznych problémov, Košičania hromžili na rozkopané cesty, obchádzky, nepohodlie. Ale opäť sme ukázali, že spoločnými silami sa dá zvládnuť naozaj všetko, a ja ďakujem všetkým Košičanom i návštevníkom mesta predovšetkým za ich trpezlivosť a pochopenie," konštatoval.

Projekt modernizácie električkových tratí označil primátor za najväčšiu investíciu do modernizácie košickej koľajovej dopravy za posledné desaťročia a veľký krok do budúcnosti. "Bolo to náročné, ale výsledok stojí za to. Košice majú úplne nové električkové trate s moderným informačným systémom, od nedele budeme cestovať tichšie, pohodlnejšie, bezpečnejšie a ekologickejšie, v úplne nových električkových súpravách," dodal Raši.

Mesto uvádza, že ak by nezačalo rekonštruovať električkové trate a modernizáciu siedmich električkových uzlov naraz, nemohlo by čerpať finančné prostriedky z eurofondov na nákup nových električiek. Košice takto získali celkovo až 114 miliónov eur, z toho 40 miliónov tvorila rekonštrukcia električkových tratí, 20 miliónov modernizácia električkových uzlov a zvyšok nákup nových električiek. Keďže bežný rozpočet mesta je 136 miliónov eur, bez eurofondov by Košice rekonštrukciu tratí z vlastného rozpočtu nemali šancu zvládnuť. Podmienkou získania peňazí z Európskej únie bolo, že všetky musia byť preinvestované a aj zúčtované do konca roka 2015.

Náhradná doprava v meste končí a električky sa vrátia na pôvodné trasy. Dopravu do spoločnosti U. S. Steel zabezpečia linky R1 až R8 takisto vo svojich pôvodných trasách.

"Upozorňujeme cestujúcu verejnosť, že u všetkých električkových liniek dochádza k zmene cestovného poriadku. Linky náhradnej dopravy x6, x7, x9 nepremávajú – ich prevádzka je ukončená," informovala Karaffová.