Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Regióny

Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Na Slovensku je v súčasnosti trinásť regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom, ktoré zahŕňajú viac ako 300 unikátnych lokálnych produktov.

Prešov 2. septembra (TASR) – Prvú septembrovú nedeľu pribudnú medzi certifikované slovenské regionálne značky prvé tri produkty s označením regionálny produkt Horný Šariš. Sú to jedľový medovicový med, prírodné mydlá s bylinkami a Dukelský beh mieru.

„Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá - je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu," konkretizuje Lenka Smetanková z Miestnej akčnej skupiny (MAS) Sekčov – Topľa, ktorá regionálnu značku Horný Šariš koordinuje.

Spolupracujú na nej aj ďalšie subjekty z územia – MAS Topoľa, MAS Horná Topľa, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a Kultúrne a turistické centrum Bardejov.

Hoci medzi certifikovanými produktmi na Slovensku prevládajú remeselné výrobky a podujatia sú skôr ojedinelé, na hornom Šariši získalo v prvom kole certifikát práve športové podujatie. Dukelský beh mieru je tretí najstarší organizovaný beh na Slovensku, beží sa už 62 rokov. Regionálnu značku získali aj tradičné prírodné mydlá, ktoré z bylín v okolí Bardejova vyrábajú manželia Miriam a Ján Šmilňákovci. Tretím produktom je jedľový medovicový med od Stanislava Nováka z Richvaldu.

Certifikáty prvým trom lokálnym producentom budú slávnostne odovzdané v nedeľu počas Dukelského behu mieru. Zároveň bude vyhlásená v poradí druhá výzva pre lokálnych producentov. Tá prvá mala totiž len troch účastníkov.

„Je to málo, s rovnakým problémom sa však v začiatkoch stretli všetky ostatné regionálne značky. Najťažšie je začať," konštatuje Smetanková.

Hlavným motívom zavedenia regionálneho značenia na hornom Šariši je podpora miestnej ekonomiky. „Región navštevuje veľa turistov a chceme im aj takýmto spôsobom ukázať, že práve tieto produkty sú pre naše územie špecifické a keď si ich kúpia, odnesú si domov originálny kúsok z našej krásnej lokality," dodala Smetanková.

Na Slovensku je v súčasnosti 13 regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom, ktoré zahŕňajú viac ako 300 unikátnych lokálnych produktov.