Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Regióny

V BSK začína platiť systém integrovanej dopravy

Na snímke primátor Bratislavy Milan Ftáčnik skúša novú čítačku kariet. Foto: TASR/Michal Svítok

Z pohľadu cestujúcich je dôležité, že zatiaľ v rámci IDS nebudú platiť jednorazové cestovné lístky. Bude potrebné využiť predplatné čipové karty na spôsob, aký platí dnes v bratislavskej MHD.

Bratislava 31. mája (TASR) – Integrovaný dopravný systém (IDS) v Bratislavskom kraji začne fungovať už v sobotu 1. júna, v prvej etape v rámci hlavného mesta a regiónu na Záhorí. Na modernom európskom systéme dopravy sa podieľali Bratislavský samosprávny kraj, hlavné mesto Bratislava a spoločnosti prímestskej autobusovej dopravy Slovak Lines, Železnice SR a Dopravný podnik Bratislava.

Ako dnes pri príležitosti spustenia I. etapy IDS uviedol generálny riaditeľ Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) Rastislav Cenký, „IDS v sebe zahŕňa niekoľko dopravcov a niekoľko druhov dopravy. Po niekoľkoročnej odluke je pripravený na spustenie vo svojej prvej fáze“. Podľa predsedu BSK Pavla Freša sa stalo realitou to, čo bolo dlhodobým snom. "Idea je jednoduchá a zrozumiteľná – mať jeden lístok na dopravu či v prímestských autobusoch, regionálnych vlakoch, alebo prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy. Je to základ, aby ľudia opustili svoje autá a dali prednosť verejnej doprave,“ dodal Frešo.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik pripomenul, že spoločnosť BID bola založená ešte v roku 2005. „Trvalo to osem rokov, kým sme prišli ku konkrétnemu výsledku. Spúšťa sa prvá etapa, v ktorej je zahrnuté hlavné mesto a Záhorie. V ďalších fázach nás čaká práca na zefektívnení grafikonov, aby jednotlivé spoje kombinovanej dopravy na seba dôsledne nadväzovali. Očakávame viac cestujúcich vo verejnej doprave a menej áut na vstupe do Bratislavy,“ povedal Ftáčnik.

BID a zmluvní dopravcovia museli stanoviť nový termín spustenia prvej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja, lebo nastali problémy s informačnými aplikáciami kartových systémov u dopravcu. "Oddialenie spustenia I. etapy, ktorá bola pôvodne plánovaná na 1. marca, nespôsobilo žiadne ekonomické negatíva, ani stratu pre BID, ani jej zazmluvnených dopravcov," uviedla hovorkyňa spoločnosti BID Margaréta Gačková. Ako dodal Frešo, „systém sme spustili do prevádzky neskôr preto, aby bol plne funkčný a realizačne príťažlivý pre cestujúcich“.

Z pohľadu cestujúcich je dôležité, že zatiaľ v rámci IDS nebudú platiť jednorazové cestovné lístky. Bude potrebné využiť predplatné čipové karty na spôsob, aký platí dnes v bratislavskej MHD. V predajných miestach všetkých zmluvných prepravcov budú k dispozícii od 1. júna. Cestujúci, ktorí chcú v rámci integrovaného predplatného cestovného lístka využívať aj MHD v hlavnom meste, si musia kartu kúpiť výlučne prostredníctvom Dopravného podniku Bratislava. K súčasným platným takzvaným električenkám v MHD si možno dokúpiť predplatné na železničné linky a linky prímestských autobusov Slovak Lines. Ak cestujúci cestuje za hranicu zóny IDS, systém mu vypočíta len príslušný doplatok.

Systém IDS by mal neskôr umožniť ľuďom cestujúcim z Bratislavského samosprávneho kraja využívať kombinovanú dopravu na jeden cestovný lístok. Cestujúci z vidieka do Bratislavy vlakom či linkovým autobusom by po príchode do hlavného mesta mohol pokračovať v doprave MHD na ten istý lístok. Okrem vyššieho komfortu v službách by to malo znamenať aj celkovú úsporu na cestovnom. Projekt, ktorý sa v prvej fáze rozbieha na trasách medzi Bratislavou a obcami na Záhorí, bude pokračovať v smeroch na okresné mestá Pezinok a Senec.