Košická železničná stanica v minulosti prešla viacerými rekonštrukciami a architektonickými zmenami.
Autor TASR
Košice 14. augusta (TASR) – Košická železničná stanica oslavuje v piatok 160 rokov od jej oficiálneho spustenia do prevádzky. Pri tejto príležitosti si cestujúci a návštevníci môžu v nej prezrieť historické fotografie stanice, modely vláčikov, a tiež zažiť výnimočnú hudobnú produkciu.
Prvý parný vlak prišiel do Košíc 5. júla 1860, otvorenie stanice pre cestujúcu verejnosť sa konalo 14. augusta 1860. "Stanica Košice pripravuje v rámci osláv 160. výročia sériu podujatí, ktoré cestujúcim počas nasledujúceho mesiaca spríjemnia chvíle cestovania a budú prebiehať až do jesene," informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.
Hlavná časť piatkového programu začne od 13.15 h otvorením výstavy modelov vlakov Jána Nováka a 13.40 h sa vo vestibule začne prvý hudobný tzv. flashmob na železničnej stanici na Slovensku. Následne o 14.00 h otvoria výstavu historických fotografií aj so snímkami stanice, ktoré verejnosť ešte dosiaľ nemala možnosť vidieť.
Košická železničná stanica v minulosti prešla viacerými rekonštrukciami a architektonickými zmenami. Prvotne mala zastrešené nástupište z dreva, ktoré však v roku 1908 zhorelo. K budove patrila v minulosti aj pošta, ktorá sa neskôr odčlenila. Výrazným prvkom dotvárajúcim stanicu sa stala promenáda, ktorá viedla z centra mesta lemovaná stánkami s občerstvením i oblečením. Začiatkom 20. storočia budovu prestavali do romanticky historizujúceho štýlu a stanica sa stala pýchou mesta. V 70. rokoch 20. storočia prestala postačovať kapacitným potrebám cestujúcich a došlo k prestavbe. Najväčšou rekonštrukciou prešla budova medzi rokmi 2011 – 2016, kedy ju prestavali do súčasného moderného dizajnu s masívnou zmenou priečelia a pristavaním tzv. šošovky, v ktorej sa dnes nachádza reštaurácia. Pristavením komerčných a obchodných priestorov vzniklo z klasickej železničnej stanice malé obchodné centrum.
V ďalšom období ŽSR pripravuje na stanici rekonštrukciu nástupíšť 1, 1A, 2 a 3, železničného zvršku koľaje 1b a rekonštrukciu koľají č. 1, 3a, 5, 6, 7, 8, 9 a 11 priľahlých k nástupištiam. Úpravy budú zahŕňať trakčné vedenia a priechody pre cestujúcich k nástupištiam, rekonštrukciou prejdú zastrešenia nástupíšť či výstupy z podchodov, na nástupištiach č. 2 a 3 pribudnú výťahy. "Po rekonštrukcii sa zvýši úroveň a komfort prostredia pre cestujúcu verejnosť aj bezpečnosť vlakovej dopravy," uviedla Feik Achbergerová.
Prvý parný vlak prišiel do Košíc 5. júla 1860, otvorenie stanice pre cestujúcu verejnosť sa konalo 14. augusta 1860. "Stanica Košice pripravuje v rámci osláv 160. výročia sériu podujatí, ktoré cestujúcim počas nasledujúceho mesiaca spríjemnia chvíle cestovania a budú prebiehať až do jesene," informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.
Hlavná časť piatkového programu začne od 13.15 h otvorením výstavy modelov vlakov Jána Nováka a 13.40 h sa vo vestibule začne prvý hudobný tzv. flashmob na železničnej stanici na Slovensku. Následne o 14.00 h otvoria výstavu historických fotografií aj so snímkami stanice, ktoré verejnosť ešte dosiaľ nemala možnosť vidieť.
Košická železničná stanica v minulosti prešla viacerými rekonštrukciami a architektonickými zmenami. Prvotne mala zastrešené nástupište z dreva, ktoré však v roku 1908 zhorelo. K budove patrila v minulosti aj pošta, ktorá sa neskôr odčlenila. Výrazným prvkom dotvárajúcim stanicu sa stala promenáda, ktorá viedla z centra mesta lemovaná stánkami s občerstvením i oblečením. Začiatkom 20. storočia budovu prestavali do romanticky historizujúceho štýlu a stanica sa stala pýchou mesta. V 70. rokoch 20. storočia prestala postačovať kapacitným potrebám cestujúcich a došlo k prestavbe. Najväčšou rekonštrukciou prešla budova medzi rokmi 2011 – 2016, kedy ju prestavali do súčasného moderného dizajnu s masívnou zmenou priečelia a pristavaním tzv. šošovky, v ktorej sa dnes nachádza reštaurácia. Pristavením komerčných a obchodných priestorov vzniklo z klasickej železničnej stanice malé obchodné centrum.
V ďalšom období ŽSR pripravuje na stanici rekonštrukciu nástupíšť 1, 1A, 2 a 3, železničného zvršku koľaje 1b a rekonštrukciu koľají č. 1, 3a, 5, 6, 7, 8, 9 a 11 priľahlých k nástupištiam. Úpravy budú zahŕňať trakčné vedenia a priechody pre cestujúcich k nástupištiam, rekonštrukciou prejdú zastrešenia nástupíšť či výstupy z podchodov, na nástupištiach č. 2 a 3 pribudnú výťahy. "Po rekonštrukcii sa zvýši úroveň a komfort prostredia pre cestujúcu verejnosť aj bezpečnosť vlakovej dopravy," uviedla Feik Achbergerová.