Mesto Košice odmietlo tvrdenia o ´nepísaných dohodách´ako absolútne nezmyselné.
Autor TASR
Košice 4. januára (TASR) – Košický krajský poslanec Rastislav Trnka a košický mestský poslanec Jaroslav Polaček (obaja nezávislí) kritizujú spôsob riešenia problémov spojených s uzavretým cestným mostom cez vodnú nádrž Ružín zo strany Košického samosprávneho kraja (KSK). Otázne je podľa nich, ako mohlo dôjsť tak rýchlo k havarijnému stavu mosta a prečo sa už skôr nepripravovali alternatívy riešenia jeho uzatvorenia.
Na dnešnej tlačovej konferencii Polaček konštatoval, že podľa správy zverejnenej KSK v roku 2014 žiaden z mostov v okrese Košice-okolie sa nenachádzal v havarijnom stupni 7, ani vo veľmi zlom stave v stupni 6. "Ak sa cez most za posledné dva roky neprevalilo cunami, ako je možné, že sa most, ktorý je monitorovaný priebežne, dostal do stavu na spadnutie?" vyhlásil.
Podľa Trnku už v čase, keď sa most nachádzal v zlom stave v rámci stupňa 5, mala byť vypracovaná projektová dokumentácia k rekonštrukcii, resp. výstavbe nového mosta s vypracovaním náhradnej trasy. Poslanec kritizuje aj to, že pri schvaľovaní rozpočtu KSK na rok 2017 dňa 5. decembra vedenie kraja nenavrhlo financie na projektovú dokumentáciu či rekonštrukciu mosta.
Poslanci ďalej uviedli, že po porade s odborníkmi na vodohospodárske diela a cestnú infraštruktúru predkladajú alternatívy riešenia uzatvorenia mosta. K nim patrí čiastočné zníženie hladiny vodnej nádrže s "pokládkou cestných panelov" na starú cestu, ktorá prechádzala cez zaplavenú obec Košické Hámre. Ďalšími návrhmi sú prenájom kompy, využitie ženijných mechanizmov slovenskej armády, ako aj výstavba a plná rekonštrukcia súčasnej "lesnej cesty" medzi obcou Opátka a Zlatníkom v najkritickejších úsekoch, ktoré sú v majetku mesta Košice.
Predsedu KSK Zdenka Trebuľu (Smer-SD) opoziční poslanci vyzvali, aby informoval "o zodpovednosti konkrétnych ľudí za stav, v ktorom sa most č. 547020 nachádza, a vyvodil voči nim zodpovednosť s termínom do 20. januára 2017".
Vedenie Úradu KSK a Správy ciest KSK dnes informovalo o prijatých opatreniach v súvislosti s decembrovým uzatvorením mosta. Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát odmietol, že by kraj vo veci mosta niečo zanedbal alebo podcenil. Konštatoval, že most bol priebežne monitorovaný, v novembri 2015 ho zaradili do stupňa 5 – zlý stav s tým, že bol ešte vhodný pre premávku. V júli 2016 pre zhoršený stav došlo k obmedzeniu prejazdu pre motorové vozidlá nad 12,5 tony a zníženiu rýchlosti na 30 km/h. Mnohí nezodpovední vodiči nákladných áut s nákladom dreva aj cez 60 ton však zákaz nerešpektovali a naďalej dochádzalo k preťažovaniu mosta. "V mesiaci november podľa monitoringu došlo k posunu mostnej konštrukcie o 32 centimetrov," povedal Bernát k nutnosti uzatvoriť most.
Poslanci Polaček a Trnka dnes položili aj otázku, či dôvodom neváženia preťažených vozidiel prechádzajúcich cez most neboli "nepísané dohody" o vývoze dreva z okolitých lesov patriacich mestu Košice. "Budeme sa pýtať aj Mestských lesov a mesta Košice, aby preukázateľne vyvrátili užívanie mosta cez Ružín ich vozidlami, ako aj vozidlami ich odberateľov," konštatovali.
Mestské lesy Košice v reakcii pre TASR uviedli, že odvoz drevnej hmoty dlhodobo zabezpečovali vlastnými a dodávateľskými autami odklonením odvozných trás cez Folkmár a Margecany, a na obchádzku mosta Ružín využívali lesné cesty. Spoločnosť podľa vyjadrenia logisticky usmerňovala dopravu dreva tak, aby cez daný most prechádzali len prázdne nákladné autá. "Nákladné autá Mestských lesov boli mnohokrát v rámci cestných kontrol prevážené a neboli týmito kontrolami preukázané porušenia technických noriem," konštatuje sa v stanovisku.
Mesto Košice odmietlo tvrdenia o "nepísaných dohodách" ako absolútne nezmyselné. "Je nepochopiteľné, že poslanci môžu bez akýchkoľvek dôkazov, ktorými by podložili svoje tvrdenia, kohokoľvek krivo obviniť a že ich obvinenia sú bez vyžadovania dôkazov uverejňované," reagoval magistrát.
Prečítajte si tiež:
Opatrenia pre uzavretý Ružín stáli zatiaľ Košický kraj asi 400.000 eur
Opatrenia pre uzavretý Ružín stáli zatiaľ Košický kraj asi 400.000 eur
Na dnešnej tlačovej konferencii Polaček konštatoval, že podľa správy zverejnenej KSK v roku 2014 žiaden z mostov v okrese Košice-okolie sa nenachádzal v havarijnom stupni 7, ani vo veľmi zlom stave v stupni 6. "Ak sa cez most za posledné dva roky neprevalilo cunami, ako je možné, že sa most, ktorý je monitorovaný priebežne, dostal do stavu na spadnutie?" vyhlásil.
Podľa Trnku už v čase, keď sa most nachádzal v zlom stave v rámci stupňa 5, mala byť vypracovaná projektová dokumentácia k rekonštrukcii, resp. výstavbe nového mosta s vypracovaním náhradnej trasy. Poslanec kritizuje aj to, že pri schvaľovaní rozpočtu KSK na rok 2017 dňa 5. decembra vedenie kraja nenavrhlo financie na projektovú dokumentáciu či rekonštrukciu mosta.
Poslanci ďalej uviedli, že po porade s odborníkmi na vodohospodárske diela a cestnú infraštruktúru predkladajú alternatívy riešenia uzatvorenia mosta. K nim patrí čiastočné zníženie hladiny vodnej nádrže s "pokládkou cestných panelov" na starú cestu, ktorá prechádzala cez zaplavenú obec Košické Hámre. Ďalšími návrhmi sú prenájom kompy, využitie ženijných mechanizmov slovenskej armády, ako aj výstavba a plná rekonštrukcia súčasnej "lesnej cesty" medzi obcou Opátka a Zlatníkom v najkritickejších úsekoch, ktoré sú v majetku mesta Košice.
Predsedu KSK Zdenka Trebuľu (Smer-SD) opoziční poslanci vyzvali, aby informoval "o zodpovednosti konkrétnych ľudí za stav, v ktorom sa most č. 547020 nachádza, a vyvodil voči nim zodpovednosť s termínom do 20. januára 2017".
Vedenie Úradu KSK a Správy ciest KSK dnes informovalo o prijatých opatreniach v súvislosti s decembrovým uzatvorením mosta. Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát odmietol, že by kraj vo veci mosta niečo zanedbal alebo podcenil. Konštatoval, že most bol priebežne monitorovaný, v novembri 2015 ho zaradili do stupňa 5 – zlý stav s tým, že bol ešte vhodný pre premávku. V júli 2016 pre zhoršený stav došlo k obmedzeniu prejazdu pre motorové vozidlá nad 12,5 tony a zníženiu rýchlosti na 30 km/h. Mnohí nezodpovední vodiči nákladných áut s nákladom dreva aj cez 60 ton však zákaz nerešpektovali a naďalej dochádzalo k preťažovaniu mosta. "V mesiaci november podľa monitoringu došlo k posunu mostnej konštrukcie o 32 centimetrov," povedal Bernát k nutnosti uzatvoriť most.
Poslanci Polaček a Trnka dnes položili aj otázku, či dôvodom neváženia preťažených vozidiel prechádzajúcich cez most neboli "nepísané dohody" o vývoze dreva z okolitých lesov patriacich mestu Košice. "Budeme sa pýtať aj Mestských lesov a mesta Košice, aby preukázateľne vyvrátili užívanie mosta cez Ružín ich vozidlami, ako aj vozidlami ich odberateľov," konštatovali.
Mestské lesy Košice v reakcii pre TASR uviedli, že odvoz drevnej hmoty dlhodobo zabezpečovali vlastnými a dodávateľskými autami odklonením odvozných trás cez Folkmár a Margecany, a na obchádzku mosta Ružín využívali lesné cesty. Spoločnosť podľa vyjadrenia logisticky usmerňovala dopravu dreva tak, aby cez daný most prechádzali len prázdne nákladné autá. "Nákladné autá Mestských lesov boli mnohokrát v rámci cestných kontrol prevážené a neboli týmito kontrolami preukázané porušenia technických noriem," konštatuje sa v stanovisku.
Mesto Košice odmietlo tvrdenia o "nepísaných dohodách" ako absolútne nezmyselné. "Je nepochopiteľné, že poslanci môžu bez akýchkoľvek dôkazov, ktorými by podložili svoje tvrdenia, kohokoľvek krivo obviniť a že ich obvinenia sú bez vyžadovania dôkazov uverejňované," reagoval magistrát.