Quantcast
< sekcia Regióny

Na hornej Nitre si pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku

Nostalgickými jazdami vlaku ťahaného parnou lokomotívou si dnes na hornej Nitre pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku do Prievidze. Tak ako to bolo v roku 1896, vlak prišiel zo stanice vo Veľkých Bieliciach. Bol plný cestujúcich, prevažne rodičov s deťmi, ktorí využili možnosť cestovať parným vlakom. Na snímke vlak prichádza do stanice v Prievidzi. Foto: TASR/Pavol Remiaš

Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami.

Prievidza 14. mája (TASR) – Nostalgickými jazdami vlaku ťahaného parnou lokomotívou si dnes na hornej Nitre pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku do Prievidze. Tak ako to bolo v roku 1896, vlak prišiel zo stanice vo Veľkých Bieliciach. Bol plný cestujúcich, prevažne rodičov s deťmi, ktorí využili možnosť cestovať parným vlakom.

Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami. Sprievodným podujatím bol 3. ročník Hornonitrianskeho modelárskeho dňa v priestoroch zimného štadióna, kde sa prezentovali okrem iných aj železniční modelári.

„Trať medzi Veľkými Bielicami a Prievidzou bola vlastne pokračovaním výstavby železníc v Uhorsku koncom 19. storočia. Nadväzuje na železnicu Viedeň - Bratislava – Budapešť s odbočkou v dnešnom Palárikove. Meria 28,4 kilometra a bolo na nej vybudovaných 76 mostov a priepustov. Najdlhšími boli oceľové mosty ponad rieku Nitru a riečku Handlovka. Pôvodne boli na trati vybudované tri stanice, tri zastávky s nákladiskom, postavených sedem výpravných budov, päť skladov a jedna výhrevňa,“ informoval znalec železničnej histórie na Slovensku Jozef Bosáček, ktorý spoločne s Petrom Borisom a Jozefom Petrincom z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch, napísal publikáciu 120 rokov železníc na hornej Nitre. Dodal, že v roku 1909 dobudovali aj trať z Prievidze do Nitrianskeho Pravna a neskôr aj do Handlovej.

Hoci železnica priniesla nové možnosti hospodárskeho rozvoja regiónu, mala zo začiatku aj veľa odporcov, z radov roľníkov, ktorí sa báli, že parné rušne im podpália úrodu, ale aj z radov povozníkov, ktorí dopravovali tovar, ale aj uhlie do Veľkých Bielic. Podporovali ju však podnikatelia, priemyselníci.

„Zo začiatku na trati premávali ľahké parné rušne série 300 – 310, ktoré ťahali asi osem osobných vagónov, na ktoré boli napojené nákladne vagóny, vždy podľa potreby. Dnešný vlak však ťahala parná lokomotíva série 475, ktorú voláme Šľachtičná pre jej elegantný vzhľad a aj pomerne slušný výkon. Tento rušeň premával na tejto trati do roku 1980. Zapožičali nám ho členovia Spolku priateľov železníc z Vrútok,“ prezradil pre TASR pamätník Emil Vaňo, ktorý pochádza zo starej železničiarskej rodiny a 42 rokov pracoval na železničnej stanici v Prievidzi. Naposledy ako náčelník stanice.