Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. december 2025Meniny má Štefan
< sekcia Regióny

V Novom Meste vyrastú tri stovky bytov, od Račianskej ich oddelí garáž

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Foto: FOTO TASR/Martin Baumann

Spolu s bytmi pribudne v lokalite aj 767 parkovacích miest, podľa primátora Milana Ftáčnika sa dopravná situácia zhorší zhruba o päť percent.

Bratislava 20. júna (TASR) – V bratislavskom Novom Meste, medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho, by mali už budúci rok začať stavať nové byty. Do piatich rokov od začatia výstavby ich má v lokalite vyrásť približne 333. Od rušnej Račianskej ulice ich chce developér Penta Investment oddeliť šesťposchodovým objektom s priestormi občianskej vybavenosti a parkovacou kapacitou.

V lokalite sa dnes nachádzajú len menšie betónové plochy, objekty oplotení či torzá múrov. "Momentálne je situácia pre toto územie nešťastná, žiadnym spôsobom neprispieva ku kvalite okolitého prostredia v mestskej časti,"hovorí o 120.000 štvorcových metroch (m2) dotknutého územia tzv. Filiálky architekt Penty Michal Oborný. Na východe Račianskej ulice chce preto investor umiestniť deväť bytových objektov, najnižší so šiestimi podlažiami, najvyšší s dvanástimi. "Väčšina však bude mať podlaží sedem až osem, niektoré budú ustúpené. Nesnažíme sa objavovať bývanie vo výškových budovách, je to skôr bývanie rodinného typu," dodáva Oborný. Hrubých podlažných plôch developér plánuje 48.000 m2, pričom bývaniu z toho venujú do 70 percent.

Spolu s bytmi pribudne v lokalite aj 767 parkovacích miest. Okrem podzemného parkoviska pre rezidentov nového bytového komplexu má pri Račianskej ulici vyrásť aj parkovacia garáž. Tú by mohli z časti využívať aj obyvatelia z celého okolia. Spočítali sme parkovacie miesta na okolitých sídliskách, či už oficiálne alebo neoficiálne, pokračuje Oborný, a prišli sme k výsledku, že na jeden byt pripadá 0,75 parkovacieho miesta. "To môže indikovať deficit a potrebu dobudovať ďalšie kapacity. Táto lokalita je však dobre napojená na mestskú hromadnú dopravu. Ak bude jej potenciál správne využitý, ľudia tam nebudú potrebovať žiť s 2,5 autami na rodinu, ale s jedným," vysvetlil architekt.

Projekt počíta aj s parkom

Objekt na Račianskej má však ešte jednu funkciu. Obytnú štvrť má oddeliť od rušnej mestskej radiály. "Za hodinu prechádza cez Račiansku viac ako 1000 áut, z pohľadu hluku a rozptylových podmienok nie je vhodné, aby sa hneď pri ceste budovali obytné objekty,"upozornil architekt. Na prízemí objektu bude prenajímateľný priestor pre obchod a služby, na prvých dvoch nadzemných podlažiach zase administratívne priestory. Pre autá budú určené zvyšné štyri podlažia, kde bude fasáda čiastočne otvorená. K absorpcii hluku má prispieť aj komplexný tvar a fasáda objektu.

Projekt, ktorý navrhli víťazi architektonickej súťaže zo Slovinska, tiež počíta s parkom, ktorý by sa mal stať zelenou komunikačnou stuhou, vedenou paralelne popri Račianskej ulici. Spájať by mala park na Račianskom mýte so susediacimi rozvojovými územiami v okolí neužívanej železničnej stanice Filiálka. V lokalite tiež mesto plánuje cyklistické trasy.

K projektu, ktorý zatiaľ nemá územné rozhodnutie, hlavné mesto v stredu (19.6.) zorganizovalo verejnú diskusiu v Zrkadlovej sále Primaciálneho paláca. Na jeho predstavenie prišla len hŕstka ľudí, Bratislavčania sa však ako prvé zaujímali o dopravnú situáciu na Račianskej ulici. "Zhorší sa alebo sa zlepší?" žiadal priamu odpoveď jeden z diskutujúcich. Podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD) sa dopravná situácia zhorší zhruba o päť percent. "Otázka znie, že či na základe toho máme povedať, že na Račianskej už nikdy nič nepribudne. Nemôžeme všade chodiť autami," podotkol.

V územnom pláne je dnes lokalita definovaná ako zastavané plochy a nádvoria. Na susednom pozemku zo severnej strany Škultétyho je tiež plánovaná výstavba objektov obytného súboru "Nové Slovany" s obytnou funkciou.