Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Petícia za zachovanie pôvodného železničného grafikonu v Prešove

Nová vlaková elektrická poschodová jednotka Ľudmila Foto: TASR/František Iván

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) chce zrušiť len tie vlakové spoje, o ktoré nie je záujem cestujúcich. Naopak, tie, ktoré sú dostatočne vyťažené, chce posilniť.

Prešov 18. júla (TASR) – V Prešovskom kraji sa dnes začali zbierať podpisy pod petíciu za zachovanie pôvodného železničného grafikonu. Predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Peter Chudík uviedol, že regionálna samospráva zásadne nesúhlasí s návrhom nového grafikonu, ktorý počíta so zrušením viacerých spojov na území kraja a jediného rýchlika na trase Prešov - Bratislava.

Vedenie PSK vo vyhlásení konštatuje, že žiadna z pripomienok k novému návrhu nebola akceptovaná, a preto chce podniknúť ďalšie kroky. Jedným z nich je aj petícia, ktorú ako prví podpísali Peter Chudík, primátor Prešova Pavel Hagyari a občiansky aktivista Jozef Róbert Šmigalla.

Podľa Chudíka by nový grafikon nepriaznivo zasiahol do verejnej dopravy v Prešovskom kraji a chýbajúce spoje by bolo ťažké nahradiť autobusovými. Negatívny dosah by mala eliminácia trate Stará Ľubovňa – Plaveč a Kežmarok – Stará Ľubovňa.

Samospráva nesúhlasí s novým návrhom grafikonu

Peter Chudík
Foto: TASR
Chudík zdôraznil, že samospráva nemôže súhlasiť s návrhom grafikonu, ktorý presadzuje generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jiří Kubáček.

"Bez toho, aby sa rokovalo tu v regióne, rozhodol sa od stola v Bratislave. V podstate jediný dôvod vraj je, že je to neefektívne. S takýmto spôsobom nemôžeme súhlasiť a výrazne protestujeme a urobíme z našej pozície všetko preto, aby bol zachovaný terajší grafikon," povedal predseda PSK. Pripomenul, že takéto zmeny sa majú udiať v čase, kedy prebiehajú medzivládne rokovania o železničnom prepojení Slovenska a Poľska na trase Košice – Plaveč – Muzsyna – Krakow. Chudík je presvedčený, že ďalšie rokovania a petícia pomôžu zachovať súčasný stav a verí, že tento návrh neprejde a minister dopravy Ján Počiatek rozhodne inak.

Desiatky spojov sa rušia práve na východe republiky

Podľa jedného z iniciátorov petície, Šmigallu, takýto návrh by nekorešpondoval ani s programovým vyhlásením vlády, ktorá si dala za cieľ pomáhať zaostalejším regiónom. Doplnil, že desiatky spojov by sa mali rušiť práve na východe republiky.

"Pri porovnaní návrhu grafikonu s terajším grafikonom som zistil, že by sa zrušilo celkom 55 spojov a novozavedených by malo byť 11. V tom nie je zarátaná trať Košice – Zvolen a Tatranské železnice," hovorí Šmigalla.

Foto: Ilustračné foto: TASR/Pavel Neubauer
Hagyari označil návrh na zrušenie priameho spoja medzi Prešovom a hlavným mestom za nekompetentný. Mesto podľa neho potrebuje, aby takýto spoj premával denne.

"Oslovila ma skupinka aktivistov, ktorá v prípade, že tento grafikon vojde do platnosti, zablokujú dopravu smerom na Tatry a smerom na Košice, komplet dopravu v meste Prešov. Aby kompetentní v Bratislave pochopili, že ide o tretie najväčšie mesto na Slovensku a zaslúži si slušnosť a spravodlivosť aj v oblasti dopravy," konštatoval primátor.

Šmigalla doplnil, že petičné hárky budú k dispozícii v prešovskom mestskom informačnom centre, na sídliskách a prihlásili sa aj ďalšie mestá.


Rezort chce rušiť len tie spoje, o ktoré nie je záujem

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) chce zrušiť len tie vlakové spoje, o ktoré nie je záujem cestujúcich.

Naopak, tie, ktoré sú dostatočne vyťažené, chce posilniť. Rezort dopravy takto reagoval na petíciu Prešovského samosprávneho kraja (PSK) za zachovanie pôvodného železničného grafikonu a stopnutie škrtania vlakov.

"Štát dotuje železničnú dopravu na Slovensku 205 miliónmi eur ročne. Je v záujme všetkých daňových poplatníkov, aby boli dotované tie vlakové kilometre, o ktoré je záujem cestujúcich," uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ministerstvo podľa jeho slov petíciu regiónu zaregistrovalo a chce sa s ňou bližšie oboznámiť.

Navrhované zmeny v cestovnom poriadku železníc počítajú celkovo so zrušením dopravy na šiestich regionálnych tratiach a zároveň s posilnením vlakov na 12 trasách. Nový grafikon by mal začať platiť od 9. decembra 2012 a v súčasnosti k nemu prebiehajú rokovania ministerstva so samosprávami.