Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Regióny

O štvorprúdovej ceste v Petržalke chcú ľudia referendum

Petržalka Foto: TASR/Štefan Puškáš

Cesta má prepojiť sever a juh bratislavskej Petržalky.

Bratislava 23. apríla (TASR) – Štvorprúdová cesta, ktorú plánuje Bratislava vybudovať spolu s pokračovaním električkovej trate v Petržalke, má vytiahnuť autá zvnútra sídlisk a stať sa akousi chrbticou mestskej časti. Aj takto ju mesto odprezentovalo na pondelňajšej (22.4.) verejnej diskusii k druhej etape nosného dopravného systému.

Cesta má však preťať dnes zelené územie pri Chorvátskom ramene. Nahnevaní Bratislavčania preto v pondelok na takmer štyri hodiny zaplnili Zrkadlovú sálu Primaciálneho paláca. Od mesta žiadali aj referendum.

Odľahčí vnútrosídliskové komunikácie

Štvorprúdová cesta má prepojiť sever a juh Petržalky. Začínať má pri križovatke Jantárova cesta a Bosákova ulica a pokračovať spolu s plánovanou električkou až po Janíkov dvor, alebo aj ďalej na juh. Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser tvrdí, že odľahčiť by mala vnútrosídliskové obslužné komunikácie, po ktorých dnes Petržalčania jazdia. "Už 30 rokov zaťažujú cesty, ktoré na to nikdy neboli naprojektované. Čo tí ľudia, ktorí tam žijú? Mohli by sa tiež právom sťažovať na nadmerný hluk a emisie," pripomenul.

Schlosser občanom odprezentoval dopravný prieskum, ktorý ukázal, že v roku 2015 cez Osuského ulicu prejde denne vyše 31.000 vozidiel. "Takáto intenzita je medzi Žilinom a Martinom," podotkol. Ulica Belinského je zase podľa neho dimenzovaná na maximálne 2500 áut, z prieskumu ale vyplýva, že intenzita dopravy tam o dva roky bude viac než 7700 áut denne. Petržalke tiež podľa Schlossera chýba centrum a ľudia v mestskej časti blúdia.

Problémy sú skôr s parkovaním

Petržalčania, ktorí na diskusiu v pondelok prišli, to ale vidia inak. Tvrdia, že nemajú problém s hustotou premávky, ale s parkovaním a zápchami na mostoch, čo cesta nevyrieši. Za úmyslom postaviť štvorprúdovku je podľa nich snaha mesta vyhovieť developerom. Ďalšie byty pribudnú napríklad v rámci projektu Petržalka City. "Bulvár nechcete robiť pre tých 115.000 ľudí, ktorí dnes v Petržalke bývajú, ale pre 30.000 budúcich," myslí si Pavel Šesták z občianskeho združenia Za zeleň Petržalky. "Ak niekomu štvorprúdovka vyhovuje, tak sú to práve tí noví investori, ktorí síce získajú peniaze z predaja bytov, ale riešenie dopravy nechávajú na mesto," podotkla Iveta Plšeková z Petržalského okrášľovacieho spolku.

To, že Petržalke cesta nechýba, si myslí aj hlavná mestská architektka Ingrid Konrad. "Panónska a Dolnozemská sú dostatočne silné a veľké komunikácie," uviedla. Trendom 21. storočia je podľa nej rušiť jazdné pruhy a vracať priestor, ktorý zaujala mobilná doprava, obyvateľom. Podľa Schlossera sa štvorprúdovka nemusí využiť celá, jeden pruh môže slúžiť napríklad na parkovanie či byť vyhradený pre verejnú dopravu.

Mestskí poslanci sa o zámere postaviť štvorprúdovku podľa šéfa dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ-DS, Most-Híd) dozvedeli asi pred mesiacom. "Bolo to pred nami tak zvláštne utajované," uviedol. V lokalite sa ale podľa mesta s cestou v územnom pláne počíta. "Štyri pruhy sú v pláne ešte na základe pôvodného konceptu, kedy každá taká cesta mala vyústiť na svoj most," podotkol aktivista a odborník na stavebné právo Vladimír Dulla. Keď Starý most zrekonštruujú, autá tam ale nepustia. "Einsteinova je občas taká zapchatá, že autá stoja až na rakúskych hraniciach. Takže neviem, kde chcete štvorprúdovku napojiť," pripomenul radným jeden z diskutujúcich.

Bratislavčania spisujú petíciu

Bratislavčania proti ceste už spisujú petíciu. Nechcú prísť o zeleň pri ramene a boja sa, že cesta ich rozdelí. "Chodíme sa tam hrávať, vy si to tam zastaviate, tak ako sa mám cítiť," rozplakala sa pri svojom vystúpení k predstaviteľom mesta mladá Petržalčanka. Ľudia v pondelok žiadali referendum aj vyvodenie personálnej zodpovednosti voči Schlosserovi. "Odvolať? To sú lacné gestá," reagoval primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Mesto k dokumentácii na územné rozhodnutie zatiaľ nevydalo ani nevydá kladné záväzné stanovisko, povedal Ftáčnik, ale plánuje vypísať urbanisticko-architektonickú súťaž. "Chcem predísť situácii, ktorá sa stala so Starým mostom," podotkol. Tam mesto súťaž nestihlo urobiť pre termíny z Európskej únie. Ftáčnik sľubuje, že zadanie súťaže verejnosti predstaví. "Zo súťaže vyplynie, či dospejeme až k zmene územného plánu," dodal.