Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Regióny

Poslanci vo Vysokých Tatrách s výstavbou lanovky nesúhlasia

Na snímke montér prechádza okolo nových kabín v stanici Štart počas výstavby novej kabínkovej lanovky Funitel zo Štartu na Skalnaté Pleso v Tatranskej Lomnici vo Vysokých Tatrách 22. novembra 2013. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Spoločnosť TMR plánovala zmeniť umiestnenie údolnej aj vrcholovej stanice lanovky Grand – Štart oproti pôvodnému projektu.

Vysoké Tatry 25. apríla (TASR) – Poslanci Mestského zastupiteľstva (MsZ) vo Vysokých Tatrách na svojom rokovaní vo štvrtok (24.4.) zamietli zmeny a doplnky územného plánu mesta súvisiace s rozširovaním lyžiarskeho strediska v Tatranskej Lomnici. Zároveň požadujú vylúčiť z projektu riešenia lyžiarskeho strediska v Starom Smokovci výstavbu lanovky medzi Skalnatým plesom a Hrebienkom.

„Tu bolo množstvo bodov, ktoré bolo treba vyriešiť. Ja sa nebránim aktivitám Tatry Mountain Resorts (TMR), tie sú potrebné pre rozvoj cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách, avšak myslím si, že v prvom rade sa musia nastaviť pravidlá a forma spolupráce medzi mestom a TMR. Každý biznis by mal byť robený tak, aby boli obe strany spokojné,“ objasnil poslanec MsZ za Smokovce Róbert Gálfy. Dodal, že veľa domácich obyvateľov nie je spokojných s tým, čo sa v Tatrách deje. Poslanci chcú pripraviť isté body, na ktorých dodržiavaní budú trvať v prípade ďalších investícií TMR.

Spoločnosť plánovala zmeniť umiestnenie údolnej aj vrcholovej stanice lanovky Grand – Štart oproti pôvodnému projektu. Okrem toho chcela zmeniť aj koridor spomínanej lanovej dráhy a rozšíriť lyžiarsku trať Lomnica. Zámerom investora bolo aj vybudovať lyžiarsky vlek medzi Tatranskou Lomnicou a medzistanicou Štart a rozšíriť úsek zjazdovky Esička. Okrem toho chcela TMR umiestniť na trati obslužné objekty a premostiť cestu 2/537 pre peších. Zmeniť plánoval investor aj pôvodné umiestnenie nového parkoviska, v rámci čoho mal byť vybudovaný aj kruhový objazd ako výjazd na cestu 2/537. Spoločnosť chcela tiež zmeniť využitie funkčných plôch budovy údolnej stanice starej visutej lanovky. Všetky tieto zámery mestskí poslanci zamietli.

„Týmto nezatvárame dvere TMR v rozvojových plánoch, ale treba sa dohodnúť. Predovšetkým chceme, kým sa bude ďalej budovať Lomnica, aby sa opäť oživilo stredisko v Smokovci. To nie je koniec, hoci je to škoda, mali sme možno intenzívnejšie rokovať s investorom, aby sme si povedali za akých podmienok to pôjde v Tatranskej Lomnici ďalej. Týmto je to oddialené o rok, pretože my prehodnocujeme zmeny územného plánu len raz ročne,“ konštatoval primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš.

Komplexný návrh riešenia lyžiarskeho strediska v Starom Smokovci zo strany TMR bude riešený v samostatných zmenách a doplnkoch územného plánu mesta Vysoké Tatry po záverečnom stanovisku posudzovania vplyvov na životné prostredie, vzhľadom na rozsah zámeru. Zároveň MsZ požiadalo vylúčiť zo zámeru lanovku v úseku Hrebienok – Skalnaté pleso. „V žiadosti zatiaľ toto ani nebolo, poslanci však vyjadrili svoju vôľu, že s touto lanovkou nesúhlasia. Zatiaľ je veľmi predčasné hovoriť o nej, keďže najprv treba vybudovať lyžiarske stredisko v Smokovci,“ dodal Mokoš.

Zmiznú aj kolobežky?

Kolobežky na asfaltovej trati z Hrebienka do Starého Smokovca vo Vysokých Tatrách toto leto zrejme prevádzkovať nikto nebude. Poslanci Mestského zastupiteľstva (MsZ) totiž na svojom štvrtkovom (24.4.) zasadnutí zamietli žiadosť prevádzkovateľov o využívaní asfaltovej komunikácie práve na tento účel. „Táto cesta je veľmi preťažená na svoje parametre, okrem tých kolobežiek sú tam peší turisti, autá, cyklisti a dôležitá je bezpečnosť,“ konštatoval primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš.

Počas celého minulého roka prebiehali rokovania samosprávy o tom ako správne nastaviť režim, aby vyhovoval cestovnému ruchu aj prevádzkovateľom kolobežiek. Tento režim však nebol takmer nikto z nich schopný dodržať. „Mali sme niekoľko sedení na túto tému, problém je ten, že keď idú kolobežkári nadol, nemalo by sa hore púšťať žiadne auto. Stalo sa niekoľkokrát, že vozidlá hore šli. Ďalšia vec je, že túto cestu využíva množstvo peších turistov a kolobežka je pre nich riziko, hrozí že sa zrazia. Ja som zároveň presvedčený, že návštevnosť tejto lokality bude len stúpať, a teda aj toto riziko stretu,“ dodal jeden z poslancov MsZ Róbert Gálfy.

Je zástancom toho, že by sa kolobežky mohli presunúť do terénu, na starú zjazdovku z Hrebienka, a tak nebudú ohrozovať peších turistov. Alternatívou je podľa neho aj cesta z medzistanice Štart do Tatranskej Lomnice. „Tá atrakcia tu patrí, ja som bol veľký zástanca kolobežiek, ale čas ukázal, že sme nevedeli nájsť spoločnú reč s troma prevádzkovateľmi,“ konštatoval Gálfy.

Primátor však úplne nevylúčil, že kolobežky budú súčasťou Vysokých Tatier aj v blížiacej sa letnej sezóne. Treba však podľa neho ešte rokovať a dohodnúť sa na iných alternatívach. „Verím, že sa dohodnú trebárs aj na tom variante, že sa pôjde po zjazdovke, treba tú trať upraviť, aby bola bezpečná. Ja by som nepovedal, že kolobežky nebudú, alternatívou je aj Tatranská Lomnica,“ uzavrel Mokoš.