Objednávateľom výstavby úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je NDS. Postaví ho združenie firiem Eurovia SK, Hochtief CZ a Stavby mostov Slovakia.
Autor TASR
Žilina 10. marca (TASR) – Diaľničný tunel Považský Chlmec, dlhý 2,2 kilometra (km), dnes začali raziť v mieste stavby stredného portálu. Tunel je súčasťou 4,2-km úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktorý má stáť 255 miliónov eur, s termínom dokončenia jún 2017.
„Stojíme na mieste, ktoré bude v budúcnosti pod zemou, pretože sme viac-menej v strede tunela. To umožňuje razenie až zo štyroch strán, takže výstavba by mala byť rýchla. Úsek je špecifický aj tým, že zo 4,2 km jeho dĺžky je 2,2 km v tuneli a takmer 2 km na estakáde, ktorá vedie cez Hričovskú priehradu. Je to jeden z najnáročnejších úsekov, pretože po klasickom teréne nejde skoro žiadna jeho časť,“ zhodnotil dnes minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
Zdôraznil, že severozápadný obchvat Žiliny vodičom ušetrí desiatky minút, ktoré už nebudú tráviť v kolónach alebo na križovatkách v centre a zvýši sa bezpečnosť na cestách v meste. „Dôležité tiež je, že postupujeme v budovaní diaľničného prepojenia s naším severným susedom. Slovensko dnes nemá s Poľskom potrebné diaľničné spojenie, čím trpí nielen vzájomný obchod a vzťahy, ale aj ľudia žijúci pri hlavných cestných ťahoch,“ upozornil Počiatek.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš doplnil, že razenie obidvoch tunelových rúr od stredu aj z východného a západného portálu by mohlo zdvojnásobiť rýchlosť prác. „Predpokladá sa, že od stredu aj zo západu bude razená časť, ktorá sa týka západnej časti tunela. Východná časť tunela bude zatiaľ razená len z jednej strany. Prerazenie tunelových rúr by mohlo byť na jar budúceho roka,“ dodal.
V súčasnosti sú v okolí Žiliny vo výstavbe štyri diaľničné tunely (Považský Chlmec, Žilina, Ovčiarsko a Višňové) v celkovej dĺžke takmer 13 kilometrov. Všetky rozostavané diaľničné úseky v Žilinskom kraji na diaľniciach D1 a D3 sú spolufinancované z eurofondov cez Operačný program Doprava a nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Operačný program Doprava 2007 – 2013, ktorý pokrýva najvýznamnejšie projekty na budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku, v týchto dňoch prekročil hranicu čerpania na úrovni 2 miliárd eur.
„Stojíme na mieste, ktoré bude v budúcnosti pod zemou, pretože sme viac-menej v strede tunela. To umožňuje razenie až zo štyroch strán, takže výstavba by mala byť rýchla. Úsek je špecifický aj tým, že zo 4,2 km jeho dĺžky je 2,2 km v tuneli a takmer 2 km na estakáde, ktorá vedie cez Hričovskú priehradu. Je to jeden z najnáročnejších úsekov, pretože po klasickom teréne nejde skoro žiadna jeho časť,“ zhodnotil dnes minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
Zdôraznil, že severozápadný obchvat Žiliny vodičom ušetrí desiatky minút, ktoré už nebudú tráviť v kolónach alebo na križovatkách v centre a zvýši sa bezpečnosť na cestách v meste. „Dôležité tiež je, že postupujeme v budovaní diaľničného prepojenia s naším severným susedom. Slovensko dnes nemá s Poľskom potrebné diaľničné spojenie, čím trpí nielen vzájomný obchod a vzťahy, ale aj ľudia žijúci pri hlavných cestných ťahoch,“ upozornil Počiatek.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš doplnil, že razenie obidvoch tunelových rúr od stredu aj z východného a západného portálu by mohlo zdvojnásobiť rýchlosť prác. „Predpokladá sa, že od stredu aj zo západu bude razená časť, ktorá sa týka západnej časti tunela. Východná časť tunela bude zatiaľ razená len z jednej strany. Prerazenie tunelových rúr by mohlo byť na jar budúceho roka,“ dodal.
V súčasnosti sú v okolí Žiliny vo výstavbe štyri diaľničné tunely (Považský Chlmec, Žilina, Ovčiarsko a Višňové) v celkovej dĺžke takmer 13 kilometrov. Všetky rozostavané diaľničné úseky v Žilinskom kraji na diaľniciach D1 a D3 sú spolufinancované z eurofondov cez Operačný program Doprava a nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Operačný program Doprava 2007 – 2013, ktorý pokrýva najvýznamnejšie projekty na budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku, v týchto dňoch prekročil hranicu čerpania na úrovni 2 miliárd eur.