Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Regióny

Tatranská Kométa by sa mala na železnicu vrátiť na Štedrý deň

Na snímke svetelná tabuľa s odratávaním času navrátenia električky Kométa späť na tatranské koľaje, železničná stanica v Poprade 30. novembra 2012. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Kométa ostala nepojazdná po tom, čo do nej udrel blesk. Historická električka spolu so železničnou traťou v Tatrách tento rok oslavujú storočnicu a aj preto ju chceli pod Tatry priviesť do konca roka.

Poprad 30. novembra (TASR) – Historická električka Kométa by sa o 24 dní mala vrátiť späť na Tatranské elektrické železnice. Pri tejto príležitosti dnes zástupcovia Veterán klubu železníc (VKŽ) spustili časomieru na informačnej tabuli na popradskej železničnej stanici, na ktorej sa odpočítava čas do jej návratu.

Podľa Jána Sabaku z VKŽ sa práce na oprave Kométy, realizované v Železničných opravárňach a strojárňach (ŽOS) vo Vrútkach, blížia k záveru. "Na vozidle boli opravené alebo vymenené časti, ktoré sú nevyhnutné pre ďalšiu bezpečnú prevádzku. Pri revitalizácii sa vymenila elektroinštalácia, všetky vzduchové obvody, brzdy, zásadnou opravou prešiel rám električky, obruče kolies, nápravy a motory. Celá električka bude nanovo prelakovaná vo farebnej schéme, príznačnej dobe jej vzniku," objasnil Sabaka. Verí, že opravy sa úspešne dokončia a Kométa stihne prísť do Tatier do Vianoc, tak ako VKŽ sľúbil pri otvorení verejnej zbierky na jej opravu.

Na obnovu historickej električky prispelo viacero sponzorov, okrem ŽOS Vrútky aj Siemens, ktorý poskytol aj tabuľu, na ktorej sa odpočítava čas do jej návratu. "Pomocou verejnej zbierky sa nám podarilo získať 2000 eur, tieto peniaze taktiež poslúžia na jej rekonštrukciu," dodal Sabaka. VKŽ by chcel, aby Kométa premávala na trase Poprad - Štrbské Pleso už začiatkom januára. Tabuľa by mala na svojom mieste ostať aj po návrate Kométy a informovať ľudí o odchode a príchode električky do stanice v Poprade.
Prednosta veterán klubu železníc Poprad Jaroslav Vančo (vpravo) spolu s členom Jánom Sabakom (vľavo) a autorom knihy Mikulášom Argalácsom spúšťajú na železničnej stanici v Poprade do prevádzky odrátavaciu tabuľu a zároveň krstia knihu Električka do tatranského nebíčka v Poprade 30. novembra 2012.
Foto: TASR/Oliver Ondráš

Kométa ostala nepojazdná po tom, čo do nej udrel blesk. Podľa predsedu VKŽ Jaroslava Vanča sa nerealizovala jej generálna oprava, keďže na to nebol dostatok financií. O záchranu Kométy sa už raz pred viac ako 30 rokmi zaslúžil, keď ju v roku 1977 ju chceli dať do šrotu. "Kométa je môj život a raz chcem mať na pomníčku symbol Kométy, žijem s ňou už 30 rokov. Verím, že sa ešte viackrát vráti, a toto nie jej posledný návrat," konštatoval Vančo. Historická mašinka spolu so železničnou traťou v Tatrách tento rok oslavujú storočnicu a aj preto ju chceli pod Tatry priviesť do konca roka.

Na železničnej stanici v Poprade pri tejto príležitosti uviedli do života aj novú knihu Mikuláša Argalácsa Električka do tatranského nebíčka. "Ide o 99 kapitol z histórie tatranskej električky. Je určená pre všetkých, ktorí majú radi Tatry a majú radi električku. Jedna takáto publikácia už vznikla v roku 2008, je to Kronika tatranskej električky a pozemnej lanovky a po štyroch rokoch bádania sme zistili, že niektoré veci boli trošku inak, tak som pociťoval potrebu uviesť to na pravú mieru," objasnil Argalács. Ďalším dôvodom na vznik publikácie je, že práve pred 100 rokmi, v roku 1912, vznikli Tatranské elektrické železnice, ktoré fungujú dodnes.